Új egzotikus elemi részecske létezését jósolták meg japán kutatók

elemi részecskék, kvantum Particle rays, artwork ABSTRACT ACCELERATORS ACTION ARTWORK ATMOSPHERE ATMOSPHERIC ATOM BACKGROUNDS BANG BIG BIG BANG BOMBARDED BOMBARDING COLOURED COLOURFUL COSMIC COSMOS DIGITALLY GENERATED
Conceptual computer artwork of rays emitting particles. This could depict travel near the speed of light, cosmic rays, particle emitters, particle tracks, particle accelerators or big bang e.g.
Egy új típusú dibarion létezését jósolták meg japán kutatók a világ egyik legnagyobb teljesítményű szuperszámítógépén, a K-komputeren végzett kvantum fénydinamikai összetett szimulációk alapján.

A Riken intézet szakemberei más egyetemek kutatóival együttműködve számították ki a hat kvarkból álló részecske, a dibarion egy új típusának létezését, amelyet diomegának neveztek el.

Az ilyen részecskék kialakulásának tanulmányozása segíti a tudósokat az elemi részecskék közötti kölcsönhatás megértésében olyan extrém környezetben, mint a neutroncsillagok belseje, vagy a korai univerzum pillanatai az ősrobbanás után.

Elemi részecskék számítógépes grafikája Forrás: Science Photo Library/ALFRED PASIEKA/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Alfred Pasieka/Science Photo Lib

A hadronok közé tartozó barionok - köztük a protonok és a neutronok - három kvarkból álló részecskék, töltésük az őket alkotó kvarkok "színétől" függ. A dibarion lényegében egy két barionból álló rendszer. Egyetlen ismert dibarion létezik a természetben, a deuteron, a deutérium vagy nehézhidrogén atommagja, amely egy-egy nagyon könnyen egymáshoz kötődő protont és egy neutront tartalmaz.

A tudósokat régóta foglakoztatja a kérdés, hogy létezhetnek-e más típusú dibarionok, de hiába kutattak utánuk, nem találtak ilyet.

A Physical Review Letters tudományos folyóiratban közzétett tanulmányában a kutatócsoport elméleti és számítógépes eszközöket használva jósolta meg a legfurcsább dibarion, a két omega-barionból álló részecske létezését, amelyek mindegyike három furcsa kvarkból áll. Ezért adták a diomega nevet neki. A kutatócsoport javasolt egy módszert is - nehézion-ütköztetéseket - ezen részekék kutatására.

"Hisszük, hogy ezeket a különleges részecskéket az Európában és Japánban tervezett nehézion-ütköztetésekkel létre lehet hozni, és nézünk elébe a kollégákkal való együttműködésnek, hogy kísérletekben felfedezzük az első dibarion-rendszert a deuteronon túl" - idézte Hacuda Tecuót, a Riken Intézet interdiszciplináris elméleti és matematika tudományok programjának kutatóját a Science Daily tudományos-ismeretterjesztő hírportál.