Először figyelhettek meg bolygókat egy másik galaxisban

Az RX J1131-1231 nevű galaxis a Chandra röntgenteleszkóp felvételén
Manapság már nem számít nagy hírnek az, ha egy Naprendszerünkön kívüli bolygót felfedeznek a Tejútrendszer valamely pontján. Ám a világegyetem óriási, és most úgy tűnik, kutatók egy csoportjának sikerült galaxisunkon túli planétákat találnia – írja a Popular Mechanics.

Az Oklahomai Egyetem csillagászai a mikrolencsézés technikájával szúrták ki a potenciális bolygókat, amelyek száma akár a több billiót is elérheti. Méretük változatos, akad közöttük Hold és Jupiter nagyságú égitest is.

– írta a kiadott sajtóközleményben Xinyu Dai, a The Astrophysical Journal Letters című szakfolyóiratban megjelent tanulmány első szerzője.

Az RX J1131-1231 nevű galaxis a Chandra röntgenteleszkóp felvételén Forrás: NASA\ESA

A mikrolencsézés technikája Einstein általános relativitáselméletét használja ki. Ennek lényege, hogy a nagytömegű objektumok (csillagok, galaxisok) gravitációs erejükkel képesek torzítani a fényt, ezáltal pedig a csillagászok egyébként halovány csillagvárosokat is tudnak észlelni. A Dai és kollégái által vizsgált galaxis a kutatók szerencséjére a Föld és egy nagyon távoli, de fényes objektum (kvazár) közé esett.

A tőlünk 3,8 milliárd fényévre található galaxis felerősítette a kvazárból érkező fényt, így „láthatóvá" váltak a csillagváros bolygói is.

Az egyik csillagász, Eduardo Guerras szerint jelenlegi teleszkópjainkkal lehetetlen közvetlenül megfigyelni ezeket a planétákat, viszont mikrolencsézéssel tanulmányozhatóak és még a tömegük is megbecsülhető. Vannak azonban olyanok is, akik szkeptikusan fogadták a felfedezést. Ilyen például a NASA szakértője, David Bennett, aki szerint a detektált bolygók nagy része egyáltalán nem biztos, hogy egy másik galaxisban kering.