Tüzet használt az eszközkészítéshez a Neander-völgyi ember

A Neander-völgyiek genetikai öröksége
The reconstruction of a Neanderthal woman (C) and man (R) pictured at the Neanderthal Museum of Mettmann, Germany, 20 March 2009. As spring is here, the Neanderthal man gets company of a woman - red-haired and in her twenties - who wears her most beautiful summer dress. For the time being, the exact reconstruction of a Neanderthal woman will join the male conspecifics in the museum. Photo: FEDERICO GAMBARINI
Tüzet használt az eszközkészítéshez a Neander-völgyi ember mintegy 171 ezer évvel ezelőtt - állapította meg Olaszországban talált leletek alapján egy nemzetközi kutatócsoport, amely eredményeit az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) mutatta be.

A kutatók szerint a fa mindig is népszerű anyag volt az eszközök és fegyverek elkészítésében, mivel kéznél volt és könnyen formálható. A tudósok leírása szerint gyakoriak voltak az egyik végükön lekerekített, a másikon kiélesített, méteres hosszúságú botok, melyek ásóbotként és fegyverként is használatosak voltak. Ilyen botokat találtak a Közép-Olaszországban lévő Poggetti Vecchi lelőhelyen, ahol már korábban is előkerültek a Neander-völgyi emberhez köthető tárgyak.

A botok vizsgálatakor megállapították, hogy puszpángból, egy különösen kemény fából készültek. Azt is felfedezték, hogy hegyük elszenesedett. Több bot is ugyanúgy szenesedett el, ami arra utal, hogy szándékosan égették meg: valószínűleg a makacs kérget akarták eltávolítani így róla – olvasható a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

A Poggetti Vecchi lelőhelyen folyó ásatások Forrás: PNAS

A kutatócsoport 170 ezer évvel ezelőttre tette az eszközök keletkezésének idejét, tehát a középső paleocén korra, amikor a térségben a Neander-völgyi faj volt a domináns. Vágásokat és barázdákat is felfedeztek rajtuk, ehhez valószínűleg kőeszközöket használtak a Neander-völgyi ek.

A leletek a legrégebbi bizonyítékai annak, hogy a Neander-völgyi ember tüzet használt és hogy a csoport nőtagjai eszközöket használtak. A modern vadászó-gyűjtögető csoportban a nők voltak azok, akik ásóbotokat használtak. Ezt a sokoldalúan használható eszközt minden modern vadászó-gyűjtögető társadalom használta.

A Neander-völgyiek genetikai öröksége máig fellelhető a génjeinkben Forrás: AFP/Federico Gambarini

A Poggetti Vecchi lelőhelyen a fa botokat kőeszközök és csontfosszíliák mellett találták, utóbbiak erdei őselefántok (Palaeoloxodon antiquus) maradványai voltak.