A mesterséges intelligencia forradalmasíthatja a gyógyszertervezést

vitamin, gyógyszer, tabletta variety female HAND ANATOMY healthcare and medicine healthcare drug remedy pharmaceutical MEDICINE AND HEALTH medical drug MEDICINE MEDICAL EQUIPMENT medical painkiller preventative healthcare unhealthy illness in
Tabletta helyett együnk több gyümölcsöt
A szerves kémiai új felfedezéseinek jelentőségére és ezek alkalmazhatóságára mutat rá az a Keserű György Miklós (MTA TTK) által vezetett nemzetközi kutatócsoport, amelynek eredményeit a Perspective cikkben világ első számú gyógyszerkutatási folyóirata, a Nature Reviews Drug Discovery közli.

A svéd, angol és amerikai kutatókból álló csapat az MTA TTK Gyógyszerkémiai kutatócsoportja, valamint a világ két vezető gyógyszergyárának részvételével szerveződött, és azt tűzte ki célul, hogy felderítse a gyógyszermolekulák megtalálásának új lehetőségeit.

A kutatások elsőként arra irányultak, hogy feltárják az új molekulák előállításában mutatkozó korlátok okait. Az előállított molekulákat és a hozzájuk vezető reakciókat elemezve a kutatócsoport megállapította, hogy ezek többsége olyan vegyület, amelyet jól ismert és robusztus reakciókkal, hatékonyan, megvásárolható reagensekkel, néhány reakciólépésben ésszerűen, viszonylag könnyen elő lehet állítani. Ez pedig illeszkedik a gyógyszerkutatási programok jelenlegi időbeli és költségvetési korlátaihoz.

Illusztráció Forrás: Cultura Creative/Maria Fuchs

Az előállított molekulák jellegét és tulajdonságait azonban a szintézisükhöz felhasznált reakciók is döntő módon befolyásolják, így a következő lépésben ezeket elemezték.

A vizsgálatok rámutattak arra, hogy a gyógyszerkutatási programokban többnyire csak néhány reakciótípus a meghatározó. Ezek az eredmények pedig arra utalnak, hogy a szerves kémia új módszereivel jelentősen bővíthető a gyógyszerkutatás számára elérhető molekulák köre.

A kutatók erre a célra négy új lehetőséget javasolnak, a mesterséges intelligencia alapú szintézistervezést, a szintézisek ésszerű és intelligens automatizálását, valamint számos új reakció és technológia hadrendbe állítását.

Az augusztus végén a Nature Reviews Drug Discoveryben megjelent cikk jelentős érdeklődést váltott ki a tudományos közösségben (a tanulmány jelenleg a legolvasottabb cikk az újságban és az elmúlt 3 hónapban megjelent több mint százhatvanezer cikk között is a legolvasottabb 3%-ban van) és a Science magazin blogja is referálta.

(Forrás: MTA)