A földi nitrogénkészlet több mint negyede a kőzetekben rejlik

A növényzet rendelkezésére álló földi nitrogénkészlet több mint negyede a felszíni réteg alatti kőzetekből származik és nem teljes egészében a légkörből, ahogy azt eddig vélték a tudósok - állítja egy tanulmány, amely szerint ez az újonnan azonosított nitrogénforrás jelentős hatással lehet a bolygó szénkörfogására, lehetővé téve az ökoszisztémák számára, hogy több szén-dioxidot vonjanak ki a légkörből.

A Kaliforniai Egyetem davisi kampuszának kutatói megállapították, hogy a természetes ökoszisztémák nitrogénkészletének 26 százaléka kőzetekből, a többi része pedig az atmoszférából származik.

- közölte Ben Houlton, a Science című tudományos folyóiratban publikált tanulmány társszerzője. Hozzátette: "úgy véljük, hogy ez a nitrogénforrás talán lehetővé teszi az erdők és füves területek számára, hogy a véltnél jóval többet tudjanak elnyelni a fosszilis tüzelőanyagok égetéséből származó szén-dioxidból".

A kutatók szerint azonban nem minden kőzet képes nitrogént szolgáltatni, ehhez ugyanis a tektonikus mozgások révén megvalósuló fizikai mállásra, vagy az ásványi anyagok esővízzel való érintkezésével megvalósuló kémiai mállásra van szükség.

A tanulmány szerint a Himalájához és az Andokhoz hasonló hegyes vidékek, valamint a füves területek, a tundrák, a sivatagok és az erdőségek mind gazdag nitrogénlelőhelyek lehetnek a kőzeteiket tekintve.

Forrás: Scott Morford/UC Davis

- állapította meg Kendra McLauchlan, az amerikai Nemzeti Tudományos Alapítvány környezetbiológiai részlegének vezető munkatársa.

(MTI)