Először figyelhetik meg közelről a Jupiter Nagy Vörös Foltját

Jupiter és a Juno-űrszonda, Juno and Jupiter's aurorae,
Juno and Jupiter's aurorae. Ilustration of NASA's Juno spacecraft over Jupiter's pole, studying the planet's aurorae. Juno was launched in 2011 on a five-year flight to Jupiter. Unlike previous Jupiter missions, it uses solar panels. Previous Jupiter missions were powered by generators fuelled by radioactive decay of nuclear isotopes. After arriving in July 2016, Juno will orbit Jupiter 32 times over the next year, gathering information about the planet's atmosphere, magnetic field and gravitational field. Jupiter, with a diameter of 142, 984 kilometres, is the largest of the planets.
Július 10-én halad át a Jupiter Nagy Vörös Foltja fölött az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Juno űrszondája, amely éppen egy éve állt sikeresen pályára a Naprendszer legnagyobb bolygója körül - közölte a NASA.

Ez lesz az emberiség első közeli "találkozása" a Jupiter 16 ezer kilométer széles hatalmas légköri képződményével, amely egy anticiklon a bolygó déli féltekéjén. Létét valószínűleg az ellentétes irányú keleti és nyugati áramlásoknak köszönheti. A tudósok 1830 óta figyelik meg.

Most a Juno és annak felhőkön áthatoló tudományos műszerei alá merül, hogy megnézze, milyen mélyre nyúlnak a gyökerei, hogy segítsen megérteni, mi teszi olyan különlegességé a foltot, és miként működik ez a hatalmas vihar" - közölte Scott Bolton, a Juno program egyik vezetője.

A Jupiter és a Juno űrszonda számítógépes illusztrációja Forrás: Science Photo Library/MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Mark Garlick/Science Photo Libra

Hétfőn lesz a nagy esemény

A Juno július 10-én, hétfőn közép-európai idő szerint 15.55 perckor kerül legközelebb a Jupiter középpontjához, ekkor 3500 kilométerre lesz a bolygó felhőrétegének tetejétől.

11 perc és 33 másodperccel később, amikor a Juno újabb 39 771 kilométert tett meg és közvetlenül a vörös folt fölött lesz, annak felhői fölött 9000 kilométerrel fog elhaladni.

Az űrszonda mind a nyolc műszere, valamint kamerája, a JunoCam működni fog ekkor.

A Juno egy éve kering a Jupiter körül

A Juno egy éve, július 4-én állt sikeresen pályára a Jupiter körül. A főként napenergiával működő űrszondát hat éve indították a floridai Cape Canaveralból, fő küldetése, a Jupiter mágneses mezejének felmérése. A tudósokat különösen az érdekli, mennyi vizet tartalmaz a bolygó, ami döntő fontosságú annak meghatározásában, hogy a Naprendszeren belül hol született. A Jupiter eredete befolyásolta a többi bolygó kialakulását és pozícióját.

A Nagy Vörös Folt (GRS) méretének változásai 1995 és 2014 között a Hubble felvételein Forrás: Hubblesite

A gigászi bolygó tömege másfél-kétszer akkora, mint a Naprendszer többi bolygója együttvéve, ezért úgy vélik, hogy

már a nagyságából fakadó tömegvonzás is segíthetett megvédeni a Földet az üstökösök és aszteroidák becsapódásaitól.

A Lockheed Martin építette űrszonda összköltsége 1,1 milliárd dollár (300 milliárd forint), a NASA New Frontiers nevű küldetése keretében kutatja a Jupitert.