Felfedezték a Tejútrendszer leghalványabb törpegalaxisát

Tejútrendszer
A tudomány jelenlegi állása szerint a Tejútrendszer körül 49 galaxis kering (Illusztráció)
A Tejútrendszer vélhetően leghalványabb törpegalaxisát fedezte fel egy nemzetközi kutatócsoport a Hawaiion lévő Gemini obszervatórium óriástávcsövének segítségével.

A Mauna Kea hegycsúcson lévő, 8,2 méteres óriás távcső segítségével fedezték fel a Virgo I nevű új törpegalaxist, amely a Szűz csillagkép irányában,

a Naptól 280 ezer fényévnyire található.

Abszolút fényessége -0,8 magnitúdó - a fényesség annál nagyobb, minél kisebb számértékű a magnitúdó. Eddig még nem azonosítottak hasonló távolságban lévő galaxist, amely ilyen halvány fénnyel rendelkezett.

Akár több száz is lehet a rendszerhez tartozó törpegalaxisok száma

"A felfedezés alapján feltételezhető, hogy a Tejútrendszer fényudvarában halvány törpegalaxisok százai várhatnak a felfedezésre" - mondta Csiba Maszasi, a japán Tohoku Egyetem munkatársa. Hozzátette: "Annak ismerete, hogy mennyi bolygó van ott, és milyen tulajdonságokkal rendelkeznek, fontos információt jelent annak megértésében, hogyan alakult ki a Tejútrendszer és hogyan járult ehhez hozzá a sötét anyag".

A tudomány jelenlegi állása szerint a Tejútrendszer körül 50 galaxis kering (Illusztráció) Forrás: ESO/B. Tafreshi/TWAN

Egyelőre mintegy 50 törpegalaxist azonosítottak a Tejútrendszerhez tartozóként.

A leghalványabb törpegalaxisnak eddig a Segue I és a Cetus II tartották, ezek abszolút fényessége -1,5 és 0,0 magnitúdó, ám utóbbi értéket újravizsgálják.