Óriásbolygó születésének jeleit észlelték a csillagászok

Egy japán csillagászcsoport felfedezte egy bolygó születésének jeleit a csillag körüli porból egy Földtől 176 fényévnyire lévő csillag körül. A csillagot a chilei ALMA rádióteleszkóp-rendszerrel figyelték meg.

A Japán Nemzeti Csillagászati Obszervatórium (NAOJ) szakértői szerint az új bolygó az Uránuszhoz vagy a Neptunuszhoz hasonló jeges óriás. A csillag, amely körül megfigyelték, a TW Hydrae, egyike a Földhöz legközelebbi fiatal csillagoknak, a korát 10 millió évesre becsülik.

A kutatók a chilei ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) rádiótávcső-rendszert használták a csillagszületés megfigyeléséhez, és úgy vélik ez egy hatalmas lépés a különféle más bolygók eredetének megértéséhez.

Művészi ábrázolás a TW Hydrae csillag körüli bolygóképződésről Forrás: NAOJ

A korábbi megfigyelések azt mutatták, hogy a TW Hydrae-t egy protoplanetáris korong veszi körül, amely olyan porból és gázból álló felhő, amelyből a bolygók kialakulnak.
A friss ALMA megfigyelések többszörös réseket tártak fel a korongban. Néhány elméleti tanulmány azt állítja, hogy a rések a bolygóképződés bizonyítékai.

A TW Hydrae körüli korongnak az ALMA rendszerrel készített képe. Jól látható több rés is a korongban, ami a bolygóképződés jele lehet Forrás: ALMA / ESO / NAOJ / NRAO / Takashi Tsukagoshi et al.

A kutatók eredményei az Astrophysical Journal Letters folyóiratban jelennek majd meg.