Morzekódot fotózott a Marson az űrszonda

morzekód, mars
Furcsa, morzekódra emlékeztető homokbuckákat szúrt ki az egyik Mars körül keringő űrszonda.

A szokatlan formájú, sötétes színű dűnéket ábrázoló fotót a Mars Reconnaissance Orbiter űrszonda nagy felbontású kamerája, a HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment, angolul Nagy Felbontású Képalkotó Tudományos Kísérlet) készítette.

Avatatlan szem úgy hinné, marslakók által alkotott morzekódot lát a képen, de természetesen nem erről van szó, a dűnéket a természet formálta ilyenné. A buckák alakja és iránya általában információt szolgáltat arról, milyen irányból fúj a szél, jelen esetben viszont a dűnék formái annyira összetettek, hogy ezt nehezen lehet megállapítani, áll a NASA közleményében.

Forrás: NASA/JPL/University of Arizona

A kör alakú bemélyedésekben (például régebbi becsapódási kráterekben) kevesebb homok áll rendelkezésre a dűneképződéshez, ami hatással van a szél felszínformáló munkájára. Ennek köszönhetően születtek a képen felfedezhető jellegzetes vonal- és pontszerű alakzatok. A vonalakat kétirányú szelek alkották ilyen hosszúkássá. A „pontok” (barkanoid dűnék) úgy jönnek létre, hogy valami megzavarja a hosszúkás buckák kialakulását. A NASA szerint e folyamat teljes egészében még nem ismert, ezért is fontosak a HiRISE által készített felvételek.

Ha valaki esetleg értelmet szeretne keresni a marsi morzekódban, feleslegesen fáradozik, a Gizmodo szerkesztői már megfejtették a homokba írtakat: