A Naprendszeren kívül is találtak vízfelhőket

WISE 0855, barna törpe
A Naprendszeren kívüli leghidegebb objektumon sikerült vízfelhőket felfedezni. Az égitest egyébként nincs túl messze tőlünk, viszont annyira halvány fénye van, hogy alig tudjuk megfigyelni.

Még 2014-ben sikerült felfedezni a WISE 0855 jelű barna törpét, amely már a kezdetektől lenyűgözte a csillagászokat: jelenleg ez a Naprendszeren kívüli leghidegebb ismert objektum, és mindössze 7,2 fényévre van a Földtől, de annyira halvány, hogy nagyon nehéz megfigyelnünk.

Művészi illusztráció a WISE 0855-ről Forrás: Joy Pollard/Gemini Observatory/AURA

A Kaliforniai Egyetem (UC Santa Cruz) kutatói most a Hawaiion található Gemini North teleszkóp segítségével infravörös fényben vizsgálják meg a barna törpét, hogy rájöjjenek a pontos összetételére. Ekkor fedezték fel a vízfelhőket is, amelyek az első ilyen képződmények a Naprendszeren kívül.

"Gondoltuk, hogy egy ilyen hideg képződményen lehetnek vízfelhők, de ez az első bizonyítékunk, hogy tényleg vannak" - írta le egy sajtóközleményben Andrew Skemer csillagász és asztrofizikus, az egyetem adjunktusa. A kutatók a megfigyelések eredményeit az Astrophysical Journal Letters tudományos folyóiratban publikálják.

A WISE 0855 megfigyelése egyébként mérföldkő a csillagászat számára, hiszen

ez az első olyan, saját gázóriásainkhoz hasonlóan hideg objektum, amelyet a Naprendszeren kívül is megfigyelhetünk.

Átlaghőmérséklete -23 Celsius-fok körül mozog (hozzávetőlegesen: a Jupiter átlaghőmérséklete -143 Celsius-fok).

A kutatók összesen 14 órán keresztül vizsgálták a barna törpét. Kiderült, hogy a WISE 0855 atmoszféráját vízgőz és vízfelhők uralják, és nagyjából úgy festhet, mint a Jupiter. Nagyjából ötször olyan sűrű, mint a gázóriás, de utóbbinak sokkal viharosabb légköre lehet. A kutatók remélik, hogy a barna törpe vizsgálatával többet tudhatnak meg a gázóriásokhoz hasonlóan hideg objektumokról a Naprendszeren kívül is.