Megoldódhat a legismertebb földön kívüli rádiójel rejtélye

Hűha!
A "Hűha!" jel
Egy amerikai csillagász úgy véli, közel jár a híres „Hűha!”-jel eredetének megfejtéséhez.

1977. augusztus 15-e óta tartja lázban az idegenek után kutató lelkes szakértőket és laikusokat az úgynevezett „Hűha!”-jel. Ez egy erős, keskeny sávú rádiójel volt, amelyet a SETI program keretében dolgozó dr. Jerry R. Ehman fogott a Big Ear (Nagy Fül) rádióteleszkóppal.

A szignál olyan jellemzőkkel bírt, amelyek egy lehetséges földön kívüli civilizációtól való származásra utaltak, és teljesen eltért a kozmikus háttérzajoktól. Ehman a felfedezéstől annyira meglepődött, hogy a jelsorozat mellé az angol „Wow!” (Hűha!) felkiáltást írta, innen ered a jel közismert neve. A szignál mindössze 72 másodpercig tartott, és sosem ismétlődött meg.

A "Hűha!" jel Forrás: Wikimedia Commons

Üstökösök a ludasak?

Úgy tűnt, a jel a Nyilas csillagképben található M55 gömbhalmaz irányából érkezett, eredetét azonban mind a mai napig nem sikerült megfejteni. Antonio Paris, a St. Petersburg College csillagásza viszont úgy véli, közel jár a rejtély megoldásához. „Úgy közelítettem meg a jelet, mintha egy korábbi bűntény helyszínére mentem volna vissza” – mondta a kutató a The Guardian hírportálnak.

Paris úgy véli, a jel két, csak mostanában felfedezett üstököstől érkezett. A 266P/Christensen létezését 2006-ban, a 335P/Gibbs-ét 2008-ban erősítették meg, és Paris szerint mindkettő a szignál forrásának feltételezett helyén volt a kérdéses időpontban. Ez azért lényeges, mert a kométákat hatalmas, több millió kilométer átmérőjű hidrogénfelhők ölelik körbe,

a „Hűha!” jel frekvenciája pedig hihetetlenül közel volt a semleges hidrogénatomok által kibocsátott rádiófrekvenciához (1420MHz).

Ezt az elméletet 2016-ban publikálták először.

Forrás: NASA/JPL-Caltech

Hamarosan minden kiderülhet

A két üstökös hamarosan újra el fog haladni a titokzatos jel forrásának közelében (az első 2017 januárjában, a másik rá egy évre), így Paris letesztelheti elméletének helyességét, és ha szerencséje van, megoldhatja a közel 40 éves rejtélyt. Persze ehhez pénzre van szüksége, így most közösségi finanszírozás keretében gyűjt egy megfelelő rádiótávcsőre.