Kupolaszerű képződmény a Ceres egyik fénylő foltja

Ceres, kupola
Az Occator-kráter közepén található fényes foltok egyike a Dawn űrszonda színes felvételén. A képződmény egy kupolára emlékeztet
Megérkezett a legközelebbi kép a Ceres törpebolygó egyik fénylő foltjáról. A felvételt a tudósok kedden hozták nyilvánosságra.

2015 áprilisa óta a NASA Dawn űrszondája egyre közelebb és közelebb ereszkedett a törpebolygó felszínéhez. Most az eddig készült legközelebbi fotót hozták nyilvánosságra a szakemberek, az űreszköz alig 385 kilométeres távolságból örökítette meg az Occator-kráter furcsa képződményeit.

Közeli felvétel a Ceres fénylő foltjairól Forrás: NASA

A 92 kilométer átmérőjű, 4 kilométer mély kráter képződményeit korábban két, jól elkülönülő foltnak hitték, csak a későbbi felvételek alapján vált egyértelművé, hogy tulajdonképpen sok, különálló pötty alkotja a fényes területeket.

A legközelebbi fotó az egyik „pöttyre” fókuszált rá. A NASA honlapja szerint jól megfigyelhető, hogy ez egy kupolaszerű kiemelkedés olyan törésekkel és felszíni formákkal, amely arra utal, hogy a terület a közelmúltban geológiailag aktív régiónak számított.

Az Occator-kráter közepén található fényes foltok egyike a Dawn űrszonda feljavított színes felvételén. A képződmény egy kupolára emlékeztet Forrás: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/PSI/LPI

„Mielőtt a Dawn űrszonda megkezdte volna a Ceres részletesebb vizsgálatát, az Occator-kráter egyetlen nagy fényes területnek tűnt. A legutóbbi, közeli felvételek azonban összetett képződményeket mutatnak, ami újabb kérdéseket vet fel a foltokkal kapcsolatban” – magyarázta Ralf Jaumann bolygókutató, a Dawn küldetés egyik munkatársa.

A Ceres fénylő foltjainak eredetét több tanulmány is vizsgálta már: vélték vízjégnek és nedves sólerakódásnak egyaránt. Egy nemrég közölt Nature publikáció az utóbbit tartotta a legvalószínűbbnek.