Szenzációs ősmaradvány: tollas dinófarok borostyánban

dinótollak
A tollak nagyítva
A kutatók egy olyan borostyánba zárt dinoszauruszfarkat találtak, amelyben csodálatos épségben megőrződtek a csontokhoz kapcsolódó tollak. A leletet vizsgáló szakemberek szerint ez a valaha talált egyik legszenzációsabb ősmaradvány.

Bár nem ez az első alkalom, amikor borostyánba zárt tollat találtak, de ez az első eset, amikor a kutatóknak sikerült közvetlen összeköttetésbe hozni ezeket egy dinoszaurusszal. A felfedezés felbecsülhetetlen értékű bepillantást nyújt azzal kapcsolatban, hogy néztek ki és evolválódtak a dinoszaurusztollak. Olyan dolgokat árul el, amelyet sosem tudhatnánk meg a fosszíliákból.

A borostyánba zárt dínófarok Forrás: R.C. McKellar, Royal Saskatchewan Museum

Piacon árulták

– mondta a kutatók egyike, Ryan McKellar, a kanadai Royal Saskatchewan Museum munkatársa. „A legfinomabb részletek is láthatók és három dimenzióban."

A borostyándarabot tavaly találták egy mianmari piacon, ahol növényi maradványokat tartalmazó borostyánkőként árulták, és nagy szerencse, hogy szakértőkhöz került.

A kutatások vezetője, Lida Hszing (Xing) a pekingi Kínai Földtudományi Egyetem munkatársa rögtön felismerte, hogy tollak vannak a belsejében, és McKellar együttműködését kérte, hogy többet tudjanak meg az egyedülálló darabról.

A tollak nagyítva Forrás: Current Biology

Krétabeli dinoszaurusz

Részletes mikroszkópiát és CT szkennelést alkalmazva tanulmányozták a tollak és a velük kapcsolódó csontok szerkezetét. A csoport megállapította, hogy a farok egy fiatal Coelurosaurushoz tartozott. Ez a madárszerű, ragadozó dinoszaurusz 99 millió éve a krétában élt.

A kutatók tudomása szerint ezek az első nem madár dinoszaurusztollak, amelyeket borostyánba zárva találtak, írták a szerzők a Current Biology folyóiratban.