A mókusok is lehetnek stresszesek

mókus
A kevésbé stresszes állatoknak változatosabb a mikrobiomjuk
A kevéssé stresszes környezetben élő kanadai vörösmókusok egészségesebb mikroorganizmus-közösségeknek (mikrobiomoknak) adnak otthont, mint a stresszes környezetben élő társaik. A kanadai kutatók eredményei az emberi egészség szempontjából is fontosak lehetnek.

A mikrobiomok azok a mikroorganizmus-közösségek, amelyek az élőlények testében és testén élnek, így az emberekben is. A szájban, a bélben és a bőrön élő mikrobiom jótékony és potenciálisan ártalmas baktériumok keverékéből áll, amely állandóan változik és befolyásolják a gazdaszervezet egészségét.

„A változatos mikrobiom általában jótékony hatású az egészségre, többek közt ezért is szednek az emberek probiotikumokat” – mondta a kanadai Guelph-i Egyetem kutatója, Mason Stothart.

Kanadai vörösmókus (Tamiasciurus hudsonicus) Forrás: Ryan Taylor - University of Guelph

Nagyobb stressz, szegényes baktériumközösség

A Biology Letters folyóiratban megjelent tanulmány szerzői kanadai vörösmókusok mikrobiomját vizsgálták, és elemezték az állatok stresszhormonjait. „A mikrobiom és stressz közötti kapcsolatot akartuk feltárni” – mondta Stothart. „Minél nagyobb stresszben élnek a mókusok, annál kevésbé változatos a baktériumközösségük, ez pedig a rossz egészségi állapot jele lehet.”

Növekedik a káros baktériumok száma

Stothart és munkatársa az ontarioi Algonquin parkban fogták be a mókusokat. Kenetet vettek a szájukból és ürülékmintákat gyűjtöttek, amelyet a laboratóriumban elemeztek. A mintavétel után az állatokat szabadon engedték.

A kutatók azt tapasztalták, hogy

azoknak a mókusoknak változatosabb a mikrobiomjuk, amelyekben alacsonyabb volt a stresszhormonok szintje.

„A kísérlet második részében két héttel később újra befogtuk ugyanazokat a mókusokat, és azt tapasztaltuk, hogy ha növekedett a stressz-szint, akkor néhány potenciálisan káros baktérium száma is megnövekedett” – mondta Stothart.

A kevésbé stresszes állatoknak változatosabb a mikrobiomjuk Forrás: Ryan Taylor - University of Guelph

A természetben még nem vizsgálták

„A tanulmány az első, amely a szabad természetben demonstrálja a stressz és a mikrobiom változatossága közötti összefüggést” – mondta Amy Newman, a tanulmány rangidős szerzője. „A természetes környezetben lefolytatott tanulmány realisztikusabb képet ad a mikrobiomról és a mikrobiom kapcsolatáról a stressz-szel és az egészséggel.”

„Az állatok és emberek bakteriális változatossága lényeges összetevője az egészségnek, és ez a tanulmány rámutat arra a kapcsolatra, ami az alacsony stressz és az egészséges mikrobiom között fennáll” – mondta Newman.