Kozmikus falat találhattak több milliárd fényévre

kozmikus
Legkevesebb 1 milliárd fényév átmérőjű és 830 galaxisnál is több csillagvárost foglalhat magába egy újonnan talált kozmikus képződmény. A felfedezéssel kapcsolatban viszont vannak kétkedő hangok.

Az univerzumban az égitestek nem véletlenszerűen helyezkednek el, egyre több olyan szerkezeti összefüggésre derül fény, amely pontosítja ennek szabályait.

A bolygók csillagok köré rendeződnek, a csillagok halmazokba tömörülnek, azok pedig galaxisokat alkotnak - ilyen a mi Tejútrendszerünk is, amely 200-400 milliárd csillagot foglal magába. A dolog itt azonban nem ér véget. A gravitáció által a galaxisok nagyobb csoportosulásai alakulnak ki, ezeket nevezzük galaxishalmazoknak.

A méretes Coma-galaxishalmaz peremvidékét csillagközi gáz és poranyagban bővelkedő spirális galaxisok jellemzik Forrás: Wikimedia Commons

A galaxisokból és galaxishalmazokból hosszú, falszerű képződmények jöhetnek létre, melyek a világegyetem legnagyobb ismert struktúrái. Ilyen gigászi kozmikus képződmény a Sloan Nagy Fal, melyet 2003 októberében, a Princetoni Egyetem csillagászai fedeztek fel. 2014-ben került a látótérbe egy másik kozmikus szerkezet, a Laniakea, mely magába foglalja a Tejútrendszert is.

Most viszont úgy tűnik, sikerült egy eddigieknél is nagyobb struktúrát találni: a BOSS Nagy Fal (angolul BOSS Great Wall) átmérője legkevesebb 1 milliárd fényév, minimum 830 galaxist foglal magába, tömege pedig 10 ezerszer nagyobb lehet a Tejút tömegénél – írja a New Scientist magazin.

Minden korábbinál nagyobb lehet

Heidi Lietzen asztrofizikus kutatócsoportjával galaxishalmazokat keresett tőlünk 4,5-6,4 milliárd fényévre, ekkor akadtak egy különösen sűrű rendszer nyomára.

A kutató szerint a BOSS Nagy Fal minden korábbi struktúránál nagyobbnak tűnik és vélhetően 830-nál több galaxist foglal magába. A hiányzó csillagvárosokat egyszerűen azért nem észleljük, mert ekkora távolságból fényük túlságosan halvány a teleszkópok számára.

Galaxishalmazok alkotta kozmikus "fal" (illusztráció) Forrás: Origo

Nem biztos, hogy összefüggő képződmény

Több szakértő ugyanakkor vitatja, hogy egyetlen, összefüggő szerkezetet sikerült megfigyelni. Allison Coil, a San Diego-i Kaliforniai Egyetem tudósa úgy véli, a BOSS Nagy Falnak olyan törései és ívei vannak, melyek nem találhatók meg a Sloan Nagy Falnál, ezek a jellegzetességek pedig azt mutatják, hogy nem önálló struktúráról beszélhetünk.

A Laniakea, benne pirossal kiemelve a Tejútrendszer Forrás: SDvision interactive visualization software by DP at CEA/Saclay, France

A Laniakea szuperhalmaz felfedezője, Brent Tully szerint nehezen lehet definiálni, mit nevezünk összefüggő szerkezetnek, de az új fal valóban kolosszális: ötször annyi galaxist tartalmaz, mint amennyi az égbolt egy átlagos területén megfigyelhető.

Tully véleménye alapján a csillagvárosok együttes mozgásából meg lehetne mondani, összefüggő szerkezetről van-e szó. A BOSS Nagy Fal azonban olyan távol van, hogy ilyenfajta vizsgálat nem lehetséges.

Az eredményeket az Astronomy & Astrophysics című szaklapban fogják publikálni.