Jobb jegyet ér el, aki reggel ír dolgozatot

Iskola, diák, tanulás,
Vágólapra másolva!
Kétmillió dolgozat elemzésével állapították meg dán kutatók, hogy a reggeli időpont javítja az iskolások szellemi képességeit.
Vágólapra másolva!

Lehet, hogy a bagoly típusú gyerekek eddig igazságtalannak érezték, ha valamelyik tantárgyból kora reggel dolgozattal indult az óra, de mostantól tudni fogják, hogy "cserébe" jobb jegyet érhetnek el. A koppenhágai Dán Társadalmi Kutatóközpont szakemberei ugyanis általános iskolások teszteredményeit kiértékelve jutottak erre a következtetésre.

Ehhez 8-15 év közötti diákokkal többször is megíratták az általános kompetenciatesztet, csak éppen mindig más órában, összesen kétmillió tesztet begyűjtve. A reggel 8 órakor írt teszthez viszonyítva minden plusz órával annyit romlott a gyerekek eredménye, mintha 10 napot hiányoztak volna az iskolából: 0,9 százalékot. A negatív hatás a gyenge tanulóknál fokozottan jelentkezett.

Forrás: PhotoAlto/Laurence Mouton

Gyorsan fárad, gyorsan töltődik

A kutatók az úgynevezett kognitív kifáradásnak tulajdonítják a jelenség okát, a sok impulzus miatt az órák múlásával tompul a gyerek figyelme. De nem kell aggódni, mert az is kimutatták, hogy egy 20-30 perces szünet után a gyerekek megint olyan jó tesztet írtak, mint 2 órával korábban – igaz, a reggel 8-as csúcsteljesítményt nem érték el.

– mondta Hans Henrik Sievertsen kutatásvezető. – Talán mert esznek valami, vagy átszellőztetik a fejüket a friss levegőn? Ha ezt tudnánk, azt is megértenénk, hogy miért hat ez erősebben némelyik gyerekre, míg másokra kevésbé."

Forrás: AFP

Az országos teszteket össze kéne hangolni

A dán oktatáskutató nem gondolja, hogy meg kellene változtatni a náluk jelenleg érvényben lévő szabályozást. Annak viszont sok értelmét látná, ha a központilag kötelező teszteket minden iskolában ugyanabban az időpontban írnák, napközben lehetőleg egy félórás szünetet követően.

"Az is megoldás lehet, ha a teszteredménybe beszámítanák a megírásakor mért időpontot vagy amennyiben pihenhetett előtte a diák", teszi hozzá Sievertsen.

Az általános iskolások reggel 8 órai kognitív csúcsa figyelemre méltó ahhoz képest, hogy a középiskolásokra ez már nem jellemző.

Egyes országokban azt is felvetették, hogy a kamaszok biológiai órájához igazodva később kellene kezdeni a tanítást. A tizenévesek ugyanis az órák előrehaladtával lesznek egyre élénkebbek.

Egyébként az időpont nemcsak a gyerekekre hat: egy amerikai kutatás szerint kora reggel és ebéd után enyhébb ítéletet hoznak a bírók, illetve az orvosok a munkaidő végéhez közeledve egyre hajlamosabbak antibiotikumot felírni légúti fertőzésre.