Mikroszkopikus vandálok rongálják Leonardo önarcképét

Leonardo da Vinci 1510 körül rajzolta vörös krétával híres önarcképét. Azonban az idő nem kíméli a nagy mester rajzát: a kép halványodik és vörös foltok szaporodtak el a régi papíron. Mikrobiológusoknak a közelmúltban sikerült azonosítani a képrongálókat.

A kutatók már évtizedek óta próbálják megoldani a problémát, eddig kevés sikerrel. Egyesek biológiai mások kémiai hatásokra gyanakodtak, de egyikre sem sikerült meggyőző bizonyítékot találni.

Gombák a bűnösök

Most a bécsi Természeti Erőforrások és Élettudományok Egyetemén dolgozó Guadalupe Pinar és csoportja molekuláris és mikroszkópos bizonyítékot talált arra, hogy a foltokat gombás fertőzés okozza.

Leonardo híres, vörös ceruzás önarcképe. Jól láthatő, hogy a papír anyagát megtámadták a mikroszkopikus gombák Forrás: Musei Capitolini

A kutatók DNS-t vontak ki a rajzból, felerősítették a gombákra jellemző szakaszokat,

és klónozták az így kapott töredékeket,

hogy azonosítsák a felelős szervezeteket. Erőfeszítéseik sikerrel jártak.

I. Ferenc francia király Leonardo halálos ágyánál. Az olasz mester az egyetemes művészettörténet egyik legnagyobb alakja volt Forrás: Wikimedia Commons/Ermitázs

Kimutatták, hogy a képen az Ascomycota törzs többféle faja található meg, köztük egy korábban nem leírt Acremonium faj.

Az elektronmikroszkópos felvételek a gombaformák egész sorát tárták fel:

fonalakba burkolt sima gömböket, tüskés sejtcsoportulásokat egy rejtélyes részecskén és lapos korongokat, barázdákkal a felszínükön. A tanulmány az Environmental Microbiology Reports folyóiratban jelent meg.

A kémiai is szerepet játszik

Noha egyértelműen megállapították a biológiai érintettséget,

Pinar azt veti fel, hogy a vöröses foltok kétlépcsős, kémiailag kiváltott folyamat eredményei.

Először a porban lévő vasrészecskék szállnak rá véletlenszerűen a papírra, megrongálják a cellulózszerkezetet és kiindulópontot teremtenek a károsodásnak.

A beazonosított mikroszkopikus "elkövetők" tablója Forrás: Guadalupe Pinar

A meggyengült részeken gombák hatolnak be a papírba, és anyagcseréjüket leállítva várják ki a hosszú, tápanyagszegény időszak végét. Amikor rendelkezésükre áll energiaforrás, akkor a mikrobák oxálsavat bocsátanak ki, amely kalcium-oxalát-kristályok formájában csapódik ki és további károsodást okoz.

Leonardo 1475-ben festett Angyali üdvözlet című képe. Az új felfedezés fontos eredmény a képkonzerválás területén Forrás: Wikimedia Commons

A képkonzerválók számára fontos a vizsgálatok eredménye.

A jelenlegi kezelési stratégiák messze nem tökéletesek,

de a foltok pontos természetének megértése fontos előfeltétele egy konzervációs terv kidolgozásának. Mihelyt ez elkészül, elindul a verseny a biológiával, hogy megakadályozzák a da Vinci kép további romlását a sok évszázados papíron.