Eddig ismeretlen bolygót fedezhettek fel a Naprendszerben

kilences planéta
A feltételezett bolygóról már illusztráció is született
Elképzelhető, hogy Naprendszerünk egy újabb bolygóval gyarapodhat. A Kaliforniai Műszaki Egyetem két csillagásza azt állítja, bizonyítékot talált egy Plutón túli planéta létezésére.

Miután a Plutót visszaminősítették törpebolygóvá, Naprendszerünkben mindössze nyolc bolygó maradt. Két csillagász azonban most úgy gondolja, bizonyítékot talált egy kilencedik bolygó létezésére, melynek a „Kilences Planéta” (Planet Nine) nevet adták. Eredményeiket a The Astronomical Journal szerdai számában közölték.

Nem közvetlenül figyelték meg

Elöljáróban annyit érdemes megjegyezni, hogy a bolygót nem sikerült idáig megfigyelni. Létezésére matematikai modellek alapján következtetnek.

- mondta a Nature híroldalának Konstantin Batygin, a tanulmány egyik szerzője. A kutatók a Kuiper-öv objektumainak mozgásából következtetnek a titokzatos bolygó jelenlétére. A Kuiper-öv a Neptunusz pályáján kívül található kisbolygóöv, jelenleg körülbelül 800 objektumát ismerik a csillagászok.

A feltételezett bolygóról már illusztráció is született Forrás: Caltech/R. Hurt (IPAC)

Nagyon távol lehet

Konkrét megfigyelés híján egyelőre csak saccolni lehet a feltételezett bolygó paramétereit. A szerzők úgy gondolják, hogy a hipotetikus égitest tömege tízszerese a Földének és elnyújtott, ellipszis alakú pályán kering a Nap körül. Központi csillagát 10 – 20 ezer év alatt kerüli meg. Ez azt jelenti, hogy nagyon távol van, még napközeli pozícióban is 200-szor távolabb lehet csillagunktól, mint a Föld.

Mégis milyen távol van?

Ha közel van központi csillagunkhoz, a "Kilences Planéta" 200 csillagászati egységre (CsE) lehet a Naptól. A csillagászati egység az SI-n kívüli távolságegység, mely a csillagászatban használható. Régi definíciója szerint a Nap és a Föld átlagos távolsága. 1 CsE 8,33 fénypercnek felel meg, ami 150 millió kilométer. A Plutó 39,5 CsE-re található a Naptól, így nem nehéz belátni, mennyire távol van a tanulmányban leírt bolygó.

A kutatók szerint úgy kerülhetett ilyen messze, hogy a Naprendszer korai éveiben még bolygómagként (ez a bolygók kialakulásának egyik korai állomása) kilökődött a „peremvidékre”.

Persze mindez csak hipotézis,

az égitest létezését csak a legjobb földi távcsövekkel lehetne egyértelműen igazolni. Ez azonban egyelőre várat magára.