Először készítettek felvételt a bolygókeletkezésről

bolygókeletkezés
Először figyeltek meg közvetlenül születőfélben lévő bolygót a csillagászok. A jelenségről kép is készült.

A formálódó gázóriás 450 fényévre található Földünktől. Amellett, hogy sikerült felvételt készíteni egy különleges kozmikus jelenségről, lehetővé vált egy keletkező rendszer sorsának nyomon követése és a bolygók születésének pontosabb megismerése.

A szóban forgó rendszer csillaga az LkCa 15 névre hallgat. Ez egy Nap-típusú égitest, amely a maga 2 millió éves korával valóságos újszülöttnek számít. Az ilyen fiatal csillagokat általában gázokból és porból álló törmelékkorongok veszik körül, ezek szolgáltatják a nyersanyagot a későbbi planéták keletkezéséhez.

A most megfigyelt rendszer esetében bizonyítékot találtak arra, hogy az anyacsillag és a korong közötti hézagban bolygókeletkezés folyik.

Illusztráció az LkCa 15 rendszerről. A csillag és az anyagkorong közötti hézagban születő bolygókat detektáltak Forrás: NASA/JPL-Caltech

Három leendő bolygó is jelen lehet

Jelen esetben ráadásul nem is kicsiny planéta készülődik a kozmikus létre, hanem egy Jupiter-szerű gázóriás. A bolygócsíra-jelöltet (LkCa 15b) 2012-ben detektálták és 16 csillagászati egységre van központi csillagától (1 csillagászati egység 150 millió kilométernek felel meg, ami a Nap Földtől mért távolsága).

Az Arizónai Egyetem csillagászai az LBT (Large Binocular Telescope; magyarul Nagy Binokuláris Távcső) nevű teleszkóppal figyelték a fiatal rendszert, de segítségükre volt egy másik műszer is (MagAO), ami a spektrális adatok rögzítésében segédkezett.

A műszerek infravörös és hidrogén-alfa hullámhosszon történő fénykibocsátást észleltek a résben, ami azt jelenti, hogy rendkívül forró – legalább 9700 Celsius fokos – anyag hullik a születő LkCa 15b-be. Az LBT adatai még egy lehetséges bolygókezdemény (LkCa 15c) jelenlétére hívják fel a figyelmet, de nem kizárt, hogy van egy harmadik újszülött planéta (LkCA 15d) is.

A valódi kép persze messze nem olyan látványos, mint a fenti illusztráció, mégis sokat mond a kutatóknak a bolygók születéséről. A felvétel közepén látható színes foltok árulkodnak arról, hogy a csillag és a korong (szürke szín) közötti hézagban bolygókeletkezés történik Forrás: Steph Sallum

Az eredmények azért is érdekesek, mert először mutattak ki bolygókeletkezésre utaló nyomokat fiatal rendszerek esetében a csillag és az anyagkorong közötti hézagban. A tanulmányt a Nature magazin legújabb számában prezentálták.