Egy gén beépítése megnöveli a termények fehérjetartalmát

gyermkeszegénység, gyerek, éhezés
2000 óta sok országban megháromszorozódott a gyermekhalandóság csökkenésének mértéke
Amerikai kutatók olyan gént találtak egy növényben, amelyről kiderült, hogy haszonnövényekbe ültetve megnöveli a termények fehérjetartalmát. A felfedezés különösen a fejlődő országok szempontjából nagyon jelentős, ahol sokszor szűkösek a fehérjeforrások.

„Azt tapasztaltuk, hogy a gént olyan növényekbe ültetve, amilyen a kukorica, a rizs és a szója, megnöveli a termés fehérjetartalmát anélkül, hogy a termést másképp befolyásolná” – mondta Ling Li, az Iowai Állami Egyetem genetikusa.

Árva gén

Li évekig dolgozott Eve Syrkin Wurtele genetikus, sejtbiológus professzor munkatársaként egy 2004-ben felfedezett génen, amely az eddigi ismeretek szerint kizárólag az Arabidopsis (lúdfű) nevű kis, virágos növényben fordul elő.

Közönséges lúdfű (Arabidopsis thaliana) Forrás: Wikimedia Commons

Li és Wurtele „árva génnek” mondja ezt a QQS nevű gént, mert semmilyen más organizmus genomjában nincs jelen.

A gén szabályozza az Arabidopsis magjainak és leveleinek fehérjetartalmát, így Li és Wurtele arra gondoltak, megvizsgálják, mi történne, ha

génsebészeti módszerrel beültetnék a gént más növényekbe.

Vajon olyan növényekben is fehérjenövekedést váltana ki, amelyek emberi táplálékként szolgálnak?

Működik a haszonnövényekben is

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent cikkükben a kutatók bemutatják, hogy az árva gén nagyon hasonló módon működik rizsben, kukoricában és szójában is, mint az Arabidopsisban.

A fehérjedús növények előállítása jó hír a világ azon részének, ahol kevés a fehérjében gazdag táplálék Forrás: Flickr / Steve Evans

Ez jó hír a világ azon részének, ahol kevés a fehérjében gazdag táplálék, mondta Li.

A fehérjehiány fejlődési problémákat okoz a gyermekekben,

de a proteindús növények megoldhatják a gondot, tette hozzá Wurtele.

A kutatások következő fázisa arra koncentrál, hogy megoldják a gén biztonságos bevitelét a haszonnövényekbe, illetve igyekeznek más hasonlóan hasznos árva géneket találni.