Kényszerleszálláson a Solar Impulse 2

Solar Impulse
Sebességtesztre készülődik a Solar Impulse csapat Abu-Dzabiban
Vágólapra másolva!
A romló időjárási viszonyok miatt kényszerleszállást kell végrehajtania a Solar Impulse 2 napelemes repülőgépnek Japánban, Nagoja mellett.
Vágólapra másolva!

A Solar Impulse 2 projektben az időjárás az egyik legfontosabb tényező – pontosan látszik ez azon is, hogy a várva várt csendes-óceáni repülést meg kellett szakítani, mert az előre jelzett öt napos kedvező időjárás mára elromlott.

Ez a legnehezebb szakasz

A napelemes repülőgép vasárnap indult földkerülő útjának legnehezebb szakaszára, a Csendes-óceán átrepülésére – ekkor öt napon keresztül a levegőben lett volna, így megdöntve a leghosszabb folyamatos napelemes repülés rekordját. A gépnek gyakran 10 ezer méteres magasságba kellett volna emelkednie, hogy feltöltse az éjszakai repülést biztosító négy, 260 Wh/kg-ra optimalizált akkumulátorát.

Sebességtesztre készülődik a Solar Impulse csapat Abu-Dzabiban Forrás: © Solar Impulse

A Nankingből indult, Hawaiira tartó szakasz pilótája a svájci André Borschberg, aki a svájci légierő sugárhajtású repülőgépeit is vezette. A leszállás után a csapat arra vár majd, hogy Japán felett kitisztuljon az ég, és a Solar Impulse folytathassa útját Hawaii felé. A projekten egyébként 90 fős stáb dolgozik, köztük 30 mérnök, 25 technikus, 22 küldetést vezérlő szakember, valamint több mint 100 partner és támogató vesz részt a rekordokat döntögető földkerülésben.

Az időjárás a probléma

A napelemes repülő másik pilótája, Bertrand Piccard, aki a misszió monacói irányítóközpontjából követte az eseményeket, a BBC Newsnak elmondta: "Nem fenegyerekek vagyunk, hanem felfedezők. A biztonságot mindenek fölé helyezzük". Hozzátette, hogy a géppel mindenki elégedett, de az időjárás nem kedvez az útnak.

A földön dolgozó mérnökök számára az az egyik legfontosabb feladat, hogy figyelemmel kísérjék az időjárási viszonyokat, és minél gyorsabban reagáljanak a felvetülő problémákra Forrás: © Solar Impulse

A vasárnapi induláskor a csapat meteorológusa még úgy vélte, talált egy megfelelő "derült ablakot" a repüléshez. Az egyedül repülő Andre Borschberg kitűnően haladt egészen hétfő reggelig, amikor a küldetés irányítói arra kérték, hogy körözzön a Japán-tenger felett, amíg eldöntik, hogy vállalhatja-e a várható időjárási feltételek között a továbbhaladást.

Még a hurrikánszezon csúcsa előtt el kéne érni az Atlanti-óceánt

Végül a team a leszállás mellett döntött, mivel ha a pilóta belefutott volna a felhős időbe, egy bizonyos pont után az óceánon landolt volna.

A Solar Impulse 2 tervezett útvonala Forrás: Origo

A halasztások ugyanakkor szintén kockázatosak, ugyanis a gépnek még a hurrikánszezon csúcsának beköszönte, augusztus előtt át kéne repülnie Amerika, majd az Atlanti-óceán fölött.