Épül a történelem legnagyobb légi hordozója

Strato
A Roc, 117 méteres szárnyfesztávolságával abszolút rekorder lesz
Vágólapra másolva!
Ha elkészül, a Stratolunch Systems gépe lesz a legnagyobb égi szörny, amit valaha építettek. A 117 méter szárnyfesztávolságú, űreszközhordozó repülőgép összeszereléséhez külön üzemcsarnokot kellett építeni.
Vágólapra másolva!

Repülőgép hátáról a világűrbe

A Microsoft egykori társalapítója, a többszörös dollármilliárdos befektető-filantróp és innovátor, Paul G. Allen nevével fémjelzett Stratolaunch Systems űripari vállalkozás közzétette a cég fejlesztés alatt álló rakétahordozó repülőgépének újabb szimulációs ábráit, valamint néhány, a gép építéséről készített felvételt.

A Roc 117 méteres szárnyfesztávolságával abszolút rekorder lesz Forrás: space.com

Ha elkészül, a Roc fantázianévre hallgató kéttörzsű gép lesz a valaha épített legszélesebb szárnyfesztávolsággal rendelkező légi jármű. A tervek szerint, a 117 méteres szárnyfesztávolságú gép 540 tonna hasznos teherrel emelkedhet majd a levegőbe.

Paul G. Allen (középen, szemüvegben) a projekt atyja, Burt Rutan űrmérnök, főkonstruktőr társaságában Forrás: Oregon Live

A hatalmas monstrumra szerelt, és a repülőgépről indított hordozórakétával elsősorban műholdak orbitális pályára juttatását, illetve űrrakomány szállítást tervezik. A Roc levegőbe emeléséről az utolsó generációs Boeing 747-400 típusú Jumbo Jet-nél alkalmazott hat darab General Electric CF 6 turbóventillátoros hajtómű gondoskodik.

A gépet hat, a Boeing 747-es utasszállítóknál is alkalmazott General Electric hajtómű fogja magasba emelni Forrás: Getty Images/iStockphoto/Adrian Koeppel

A rakétát a 12 000 méteres szolgálati magasság elérése után, a repülőgép fedélzetéről indítják majd. A kéttörzsű, extrém széles szárnyú gép jobboldali törzsszekciójában foglal helyet a pilótafülke, a rakéta tartókonzolját a szárnyközépre szerelik.

Az űrsikló program befejezése óta keresi a NASA a űrszállítmányok leghatékonyabb hordozóját Forrás: NASA

Amióta az űrsikló program véget ért, saját hordozóeszköz híján az Amerikai Űrkutatási Hivatal (NASA) keresi az űrrakományok világűrbe juttatásának legköltséghatékonyabb módját, elsősorban többször felhasználható eszköz segítségével.

A szerelőcsarnok részlete a Roc egyik farokkonzoljával. A méreteket jól illusztrálják a piros karikákban látható emberek Forrás: Stratolaunch Systems

Az ezt célzó fejlesztésekben több magán űripari cég is részt vesz. A Stratolaunch Systems tervei szerint a Roc az idei év végén vagy 2016 elején fogja végrehajtani első felszállását, és 2018-ra tervezik az első fedélzeti orbitális pályára állítást.

Viharos gyorsaságú fejlesztések

A 2011-ben alapított Stratolaunch Systems vállalat nem tekint vissza túl hosszú múltra. Paul G. Allen mellett a vállalkozás másik kulcsembere Burt Rutan, a NASA Marshall Űrközpontjának (Huntsville, Alabama) veterán főmérnöke, aki a SpaceShipOne fejlesztési munkáiból is oroszlánrészt vállalat.

A világ jelenleg legnagyobb fesztávolságú gépe az Airbus A 380, közel 80 méteres szárnyszélességével Forrás: Wikimedia Commons

Rekordidő alatt, 2013 februárjára fejezték be a Kaliforniában fekvő Mojave Air and Space Port űrkikötő felépítését, a Roc befogadására is alkalmas hatalmas hangárral és széles kifutópályával.

A Roc, az Airbus A 380, a Boeing 747, valamint Hughes gépének méreteit összehasonlító infógrafika Forrás: Wikimedia Commons

A gigantikus repülőgép összeszereléséhez külön üzemcsarnokot kellett felépíteni. A viharos gyorsaságú fejlesztések hátterében a megfelelő tőkeerő áll; a főrészvényes Paul G. Allen 2015-ben a 47. helyen áll a világ leggazdagabb embereinek listáján.

A méretek bűvöletében

Napjainkban az Airbus által épített, és 2007-től forgalomba állított A 380-as viszi a szolgálatban álló repülőgépek szárnyfesztávolsági világrekordját. Az A 380-800-as altípus 79,8 méteres fesztávolsága jelenleg a legnagyobb, a típus forgalomba állításával az addigi rekorder Boeing 747-400 a második helyre szorult.

A világhírű különc, és számtalan légi rekordot begyűjtő milliárdos vállalkozó, a TWA alapítója Howard Hughes konstruálta az eddigi legnagyobb szárnyfesztávú gépet Forrás: Wikimedia Commons

Az eddig levegőbeemelkedett gépek közül azonban még mindig a világhíres repülőgép-fejlesztő, befektető és égi kalandor, Howard Hughes H-4 „Spruce Goose” (lucfenyő liba) repülőcsónak szörnye viszi a szárnyfesztávolsági pálmát, a maga 97,54 méter szélességével.

Korabeli felvétel Hughes monstrumáról, annak első és egyben utolsó felszállása előtt Forrás: Wikimedia Commons

A nyírfából épített és nyolc, Pratt & Whitney csillagmotorral felszerelt monstrum egyetlenegyszer repült, 1947. november 2-án. Az óriási gép Los Angeles mellett emelkedett a levegőbe, a körülbelül két kilométeres táv során 21 méteres csúcsmagasságot, és 217 km/órás sebességet ért el.

A Hughes H-4 Spruace Goose az Evergreen Aviation Múzeumban Forrás: Wikimedia Commons

A TWA egykori alapítója és számos repülési rekord birtokosának leviatánja mint egyedi repüléstörténeti kuriózum, az Oregon állambeli McMinnville Evergreen Aviaton Múzeumában látható.