Új tengeri sárkányt küldtek a múzeumból

Rubint tengeri sárkány
Rubint tengeri sárkány (Phyllopteryx dewysea)
Amerikai kutatók a tengeri sárkányok ma élő két fajának genetikai tanulmányozásához kértek szövetmintákat egy ausztrál múzeumból. A vizsgálatok közben kiderült, hogy egy addig ismeretlen faj szövetei is belekeveredett a minták közé.

A csikóhalak közeli rokonainak, a tengeri sárkányoknak eddig mindössze két faját ismerték a bizarr külsejű leveles tengeri sárkányt (Phycodurus eques) és a közönséges tengeri sárkányt (Phyllopteryx taeniolatus).

A San Diego-i Scripps Oceanográfiai Intézet egyik kutatói azért tanulmányozták a tengeri sárkányokat, hogy jobban megismerjék biológiájukat és így elősegíthessék az egzotikus és kényes halak védelmét. A vizsgálatokhoz anyagot kértek a Nyugat-Ausztráliai Múzeumban (WAM) őrzött szövetmintákból. A DNS-elemzés közben kiderült, hogy a várt két faj mintái helyett három faj mintái érkeztek.

Rubint tengeri sárkány (Phyllopteryx dewysea) Forrás: Western Australia Museum

A kutatók ezután bekérték a teljes példányt és a 2007-ben gyűjtött állatról készült összes fényképet. ekkor lepődtek meg igazán. A példány ugyanis teljesen eltérően nézett ki, mint a korábban ismertek.

Az új faj élénkvöröses színű volt, ellentétben a korábbi fajok sárgás-narancssárgás árnyalatával. Ez arra utal, hogy az állat viszonylag mély vizekben honos.

Leveles tengeri sárkány Forrás: Wikimedia Commons

A hal a színe alapján a rubint tengeri sárkány, tudományosan pedig Phyllopteryx dewysea nevet kapta. A felfedezésről a Royal Society Open Science folyóirat számolt be.