Ősi tavak voltak a Marson

Mars, Mount Sharp
Itt húzódhatott valahol az ősi tó
Milliárd évekkel ezelőtt a Mars felszínén hosszabb időszakon keresztül tavak voltak – a Curiosity projekt kutatói a Gale-kráter lerakódásait tanulmányozva már biztosak benne, hogy valaha tavak hullámoztak a vörös bolygón.

A Curiosity projekt kutatói a rover által összegyűjtött minták tanulmányozása során jöttek rá, hogy hosszabb ideig borították folyamok és tavak a bolygó felszínét. A Curiosity a Gale-kráterben álló Mount Sharpot tanulmányozza, és a területen található lerakódásokból gyűjtött mintákat.

Itt húzódhatott valahol az ősi tó Forrás: NASA / JPL

Hárommilliárd éves tavak

Kiderült, hogy

a kráterben 3,3 – 3,8 milliárd évvel ezelőtt folyamok és tavak lehettek,

ezek üledékéből képződtek a Mount Sharp alsó rétegei – mondta el Ashwin Vasavada, a NASA Mars Tudományos Laboratóriumának kutatója. Ez megerősíti az egykori vízzel borított Marsról alkotott elképzeléseket. „Folyamatosan megkérdőjeleződik az, amit a marsi vízről tudunk” – mondta el Michael Meyer, a NASA Mars Felfedezés Programjának vezető kutatója a NASA sajtóközleményében. – „Az biztos, hogy több milliárd évvel ezelőtt a bolygó jobban hasonlított a Földre, mint most. A mi dolgunk most az, hogy megállapítsuk mennyire, és rájöjjünk, mi történt a vizes Marssal.”

Kevesen gondolták, hogy vízi lerakódás

Már 2012-ben, a Curiosity érkezése előtt is sejtették a kutatók, hogy a Gale-kráterben több lerakódás létezik, de úgy gondolták, hogy ezeket a szél hordta a területre.

Ezt látja most a Curiosity Forrás: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Csak kevesen gondoltak arra, hogy valóban egykori tavakban lerakódott kőzetekről lehet szó – nekik lett igazuk azonban. „Úgy gondoltuk, hogy apró szemcsés kavicsot fogunk találni a Mount Sharp tövében” – mondta el Vasavada. –

Honnan jöhetett a víz?

A sárkövek arra utalnak, hogy a területen hosszabb ideig állóvíz lehetett, valószínűleg változó vízmennyiséggel. Ahol ma a Mount Sharp áll, ott valamikor a távoli múltban egy síkság volt, hosszabb ideig vízzel megtöltve. A következő lépés lesz annak meghatározása, hogy honnan érkezett a víz a kráter feltöltéséhez.