Posztapokaliptikus hód maradványai kerültek elő

hód, dinó
A dinoszauruszok kipusztulását okozó aszteroida nyomán felemelkedett hódszerű emlős megkövesedett maradványaira bukkantak a kutatók az egyesült államokbeli Új-Mexikó terméketlen vidékén.

A Kimbetopsalis simmonsae rágcsálószerű növényevő állat volt, a hódokét idéző kiálló metszőfogakkal. Az állat a bolygó egyik legsúlyosabb tömeges kihalása után mindössze néhány százezer évvel élt, ami geológiai mércével mérve szemhunyási időnek számít.

Növényeket evett

A szakemberek szerint a Kimbetopsalis nagyjából egy méter hosszú lehetett, testét szőrzet boríthatta és nagyméretű őrlőfogaival aprította fel a táplálékául szolgált növényeket. Az állat az aszteroida-becsapódás után lábadozó bolygó erdőkben, folyókban, patakokban és tavakban gazdag területén élt.

Kimbetopsalis simmonsae Forrás: http://news.unl.edu/

"Ez a teremtmény a dinoszauruszokkal együtt élt emlősök majdnem mindegyikénél nagyobb volt és növényekkel táplálkozott, ami csak nagyon kevés - ha volt egyáltalán ilyen - dinoszauruszok korabeli emlősre volt jellemző" - mondta Steve Brusatte, az Edinburghi Egyetem paleontológusa. Hozzátette: a felfedezés azt mutatja, hogy az emlősök milyen gyorsan megtalálták a helyüket a dinoszauruszok nélküli új világban.

A Kimbetopsalis a Multituberculata nevű rágcsálószerű emlőscsoportba tartozott, amely körülbelül 120 millió éven át létezett és nagyjából 35 millió évvel ezelőtt pusztult ki.

Egy szerencsés állat

Az új-mexikói természettörténeti és tudományos múzeum szakértőjeként dolgozó Thomas Williamson szerint a tömeges pusztulást túlélt emlősöket érdemesebb inkább szerencsésnek hívni. Mint fogalmazott, néhányuk valószínűleg annak köszönhetően maradt életben, hogy kis méreténél fogva el tudott rejtőzni földalatti lyukakban és bogarakkal táplálkozott.

A Kimbetopsalis simmonsae fogai Forrás: http://news.unl.edu/

A felfedezés részleteit a Zoological Journal of the Linnean Society című folyóiratban ismertették a szakemberek. Hatvanhatmillió évvel ezelőtt egy 9,9 kilométer átmérőjű kisbolygó csapódott a mexikói Yucatán-félszigetbe (Chicxulub-kráter), katasztrofális események sorozatát elindítva, ami végül a bolygó egyik legsúlyosabb tömeges kihalásához vezetett.