Az evolúció legsikeresebb fejlesztései közé tartozik a farokuszony, amely képes az akár 150 tonnás kékbálnát (Balaenoptera musculus) is előrehajtani.
De hogyan lehetne ezt a globális teherszállításban hasznosítani? Első hallásra nem a bálna farokuszonya jut eszünkbe --
a vízszintes segédszárnyak inkább olyanok mint a repülőgép farokrészén lévő vezérsíkok.
Ám az energamegtakarítás mögötti elv ugyanaz, mint a bálna farokuszonyának esetében.
A mesterséges uszony célja, hogy csökkentse az üzemanyag-felhasználást
azáltal, hogy a hajó előrehaladását segíti.
A kísérleti medencében vontatott hajómodellnek ütköző hullámok hozzák mozgásba, pontosabban az alkalmazott, 1:16,57-es léptékben inkább rezgésbe a mesterséges uszonyokat.
Három méter alatti hullámok esetén, ami átlagosnak számít az Északi- és a Norvég-tengeren,
a segédszárny 9--17 százalékkal csökkentette a hajótest közegellenállását. Ugyanennyivel mérsékelte a hajótest hullámzás okozta bukdácsolását" – mondta el az ígéretes kísérleti eredményekről Eirik Bøckmann, a Norvég Műszaki Tudományegyetem (NTNU) Tengerhajózási Technológiai Intézetének kutatásvezetője.
A Bøckmann által kifejlesztett uszonypár formája és a hajótesttel bezárt szöge is egyedi fejlesztés.
A víz ellenállása a hajótest és a segédszárny alakjának finomításával tovább csökkenthető. Amennyiben a tervezettnek megfelelően működik, óriási lehetőségeket rejt magában az új segédszárny.
Ám egyéb szempontokat is figyelembe kell venni: így például azt, hogy
a mesterséges uszonynak el kell viselnie, ha nagyobb ütés éri,
és még sérülten sem teheti instabillá a hajót.
A trondheimi kísérleti központban már megfordult a nemzetközi hajózási szakemberek legjava, hiszen a létesítmény kétszáz méter hosszú medencéjében
1939-es megnyitása óta háromezer hajótestformát és 1250 propellervariációt teszteltek.
A brit kormány finanszírozásával több kutatás folyik üzemanyag-takarékos teherhajók és meghajtások kifejlesztésére.
Ezek egyike a norvég bálnauszonyos projekt, amelyben partner a hajtóműveket is gyártó Rolls-Royce tengerhajózási üzletága, továbbá a nagysebességű hordszárnyas hajókat (zömmel kompokat) építő Seaspeed cég.
A globális kereskedelmi hajózás minden szempontból óriási üzletág: a megtett kilométerek, a szállított áruk tömege, a hordozójárművek mérete is mind eltér a közúti szállítástól.
A mennyiségek iugyancsak elképesztőek: egyedül Kínában évente több mint 31 millió konténer érkezik a kikötőkbe, hogy teherhajókra pakolva elinduljon a nagyvilágba.