Megtalálták az Avatar sárkányait

avatar madár
Az Avatar című film látványos jeleneteiben hatalmas, kecsesen repülő lényeken lovagolva röpködnek a Pandora bolygó lakói. Nemrég kiderült, hogy az Avatarban megjelenő állatokhoz nagyon hasonló repülő őshüllők már éltek itt a Földön is sok millió éve.

A pteroszauruszoknak nevezett repülő őshüllők csoportjába tartozó, mintegy 120 millió éve élt állatok feltűnően hasonlítottak az Avatar című filmben látott repülő lényekhez.

A kutatók a hasonlóság miatt az Ikrandraco avatar (az Avatarból származó ikran sárkány) nevet adták az őshüllőnek. A felfedezők szerint azonban az állat nemcsak azért érdekes, mert hasonlít az Avatar ikranjára.

A most felfedezett Ikrandraco avatar fantáziarajza Forrás: Chuang Zhao

A kutatók szerint az Ikrandraco avatarnak a pelikánokéhoz hasonló torokzacskója volt. Valószínűleg édesvízi tavakban élő kis halakkal táplálkozott. Alacsonyan repült a víz fölött, és alsó állkapcsát a vízbe merítve fogta ki a zsákmányt, amelyet azután a torokzacskójában tárolt.

„E pteroszaurusz fejének szerkezete nagyon hasonló az Avatar ikranjáéhoz” – mondta a kutatók egyike, Xiaolin Wang, a pekingi tudományos akadémia Geincespaleontológiai és Paleoantropológiai Intézetének paleontológusa. „Természetesen ezen a pteroszauruszon senki és semmi nem tudna lovagolni.”

Az Ikrandraco feje Forrás: Chuang Zhao

A Kína Liaoning tartományában kiásott Ikrandraco avatar szárnyának fesztávolsága nagyjából 2,5 méteres volt (filmbeli megfelelője 14 méter fesztávolságú szárnnyal röpködött). Megnyúlt feje tetején – sok pteroszaurusszal ellentétben – nem volt taraj. Az alsó állkapcson lévő taraj mögött kampószerű képződmény helyezkedett el, amely talán a torokzacskó rögzítésére szolgált. Fogai viszonylag aprók voltak, éppen alkalmasak az elfogott kis halak megtartására.

Élettől nyüzsgő, meleg vidéken élt, ahol hemzsegtek a tollas dinoszauruszok, madarak, emlősök, békák, teknősök és más állatok, valamint sokféle fa és más növény élt a területen, mondta Wang.