Újabb bizonyíték a homoszexualitás genetikai meghatározottságára

homoszexuális férfiak
A homoszexuális férfiak nemi irányultságát jelentősen befolyásolhatják az X-kromoszómán levő gének, állítja egy nemrég megjelent tanulmány. A kutatóknak azonban most sem sikerült azonosítaniuk a homoszexualitásért felelős gént vagy géneket.

Egy homoszexuális testvéreket vizsgáló nagy tanulmány nyomán újra fellángolt a vita, valóban létezik-e valamilyen homoszexualitást meghatározó gén. Egyes kutatók úgy vélik, hogy több gén is befolyásolhatja a nemi irányultságot. A mostani tanulmány eredményei alátámasztják azt a korábbi feltételezést, hogy a gének befolyásolják a férfi homoszexualitás kialakulásának valószínűségét.

Nem találtak homoszexualitás-gént

A kutatók majdnem 800 homoszexuális férfi testvérpár genetikai vizsgálatát végezték el, és eredményeik megerősítik azoknak a korábbi tanulmányoknak a következtetéseit, amelyek szerint az X-kromoszómán található gének hatást gyakorolnak a nemi irányultságra. A kutatók arra is bizonyítékot találtak, hogy a 8-as kromoszómán lévő gének is befolyásolják a homoszexualitás kialakulását.

A kép illusztráció Forrás: Photononstop/Flavio Lo Scalzo

Nem sikerült azonban meghatározniuk, hogy a két kromoszómán elhelyezkedő több száz gén közül melyek játszanak szerepet a nemi orientáció kialakulásában.

A homoszexualitás genetikai hátterét vizsgáló korábbi kisebb tanulmányok ellentmondó eredményeket hoztak. A mostani új eredmény nem bizonyítja egyértelműen, de elég erősen utal arra, hogy a két kromoszómán található gének valamilyen módon befolyásolják a nemi irányultságot, mondta dr. Alan Sanders, a Psychological Medicine folyóiratban megjelent cikk vezető szerzője.

A homoszexualitás okai ismeretlenek

Más szakértők, akik nem vettek részt a kutatásban, sokkal szkeptikusabbak az eredményeket illetően.

Neil Risch, a San Franciscó-i Kaliforniai Egyetem genetikusa például azt mondta, hogy az adatok statisztikailag túl gyengék ahhoz, hogy bármilyen genetikai kapcsolatot jelezzenek. Risch korábban egy olyan tanulmányban vett részt, amely nem talált kapcsolatot a férfi homoszexualitás és az X-kromoszómán lévő gének között.

A homoszexualitás specifikus okai jelenleg ismeretlenek. Egyes kutatók úgy vélik, hogy szociális, családi és biológiai faktorok is szerepet játszanak kialakulásában. Néhány vallási csoport szerint pedig csupán erkölcstelen választás.

A tanulmány egyik résztvevője, dr. Chad Zawitz, chicagói orvos szerint a kutatás óriási lépés abba az irányba, hogy megválaszolják a homoszexualitással kapcsolatos tudományos kérdéseket, és csökkentheti a homoszexuális férfiak megbélyegzettségét.

„Homoszexuálisnak lenni olyan, mintha egy adott szem- vagy bőrszínünk lenne – ez egy adottság” – mondta Zawitz.