A közös gének miatt is szeretjük a barátainkat

genetikai rokonságban állunk barátainkkal
Boys Holding Toy Gun, Portrait
Az emberek szinte testvérként szeretik legjobb barátaikat. Egy új amerikai tanulmány szerint ez nem is teljesen megalapozatlan. A barátok biológiailag nem rokonok, ennek ellenére genetikailag jobban hasonlítanak egymáshoz, mint a találomra kiválasztott idegenekhez.

A San Diegó-i Kaliforniai Egyetem és a Yale Egyetem kutatói több mint 1,5 millió genetikai jellegzetesség (marker) megvizsgálása után arra a következtetésre jutottak, hogy az emberek általában közelebbi genetikai rokonságban állnak barátaikkal, mint az ugyanazon népesség számukra idegen tagjaival.

James Fowler és munkatársai szerint a barátok körülbelül annyira hasonlítanak hozzánk genetikailag, mint a negyedfokú unokatestvérek, vagy azok, akiknek közösek voltak a szépszülei. Ez annyit tesz, hogy nagyjából a gének 1 százaléka azonos.

Barátok (a kép illusztráció) Forrás: SCANPIX/Georg Sessler

„Egy százalék talán nem hangzik soknak a laikusoknak, de a genetikusok számára jelentős szám” – mondta Nicholas Christakis, az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent cikk társszerzője. „És mennyire figyelemreméltó! A legtöbb embernek fogalma sincs, kik a negyedfokú unokatestvérei. Mégis a rengeteg lehetőség közül valahogy sikerül kiválasztanunk barátnak azokat az embereket, akik hasonlítanak a távoli rokonainkra.”

A kutatók 1932 alanyt vontak be a tanulmányukba egy adatbázisból (Framingham-szívtanulmány), és összehasonlították a nem rokon baráti párok, valamint a nem rokon idegen párok genetikai jellemzőit. Mindkét elemzéshez ugyanazon emberek közül választották ki az alanyokat, a különbség csak az egymáshoz fűződő szociális kapcsolatban volt.

„Az egész genomot átnézve azt tapasztaltuk, hogy általánosságban véve genetikailag hasonlítunk a barátainkhoz” – mondta Fowler. „Sokkal több közös vonás van a DNS-ünkben azokkal az emberekkel, akiket a barátainknak választunk, mint azokkal, akik idegenek számunkra.”

A kutatók szerint az eredmények nem annak a következményei, hogy az emberek hajlamosak hasonló etnikai hátterű barátokat választani maguknak. A Framingham-féle adatok ugyanis főként azonos populációba tartozó európai emberektől származnak.

A kutatók a rokonsági kapcsolatokat is alaposan megvizsgálták, és kizárták annak lehetőségét, hogy esetleg nem ismert rokoni kapcsolat állna fent a tanulmányban részt vevő barátok közt.