A méhekéhez hasonló, fekete-arany csíkos mintázatú gekkófajt fedeztek fel mélyen Pápua Új-Guinea esőerdejében az Amerikai Geológiai Intézet (USGS) munkatársai.

A Manus-szigeten 2010 márciusában talált karcsúujjú gyík a fejétől a farka végéig mintegy 13 centiméteres. A csíkozás segíti az állatot az erdő talaján való elrejtőzésben - olvasható a Zootaxa című folyóiratban megjelent leírásban.

Forrás: USGS/Robert Fisher

"Hivatalosan a Nactus kunan nevet adtuk neki feltűnő mintázata miatt - a kunan dongót jelent a helyiek nyelvén" - mondta Robert Fisher, a USGS nyugati ökológiai kutatóközpontjának munkatársa, aki a Pápua Új-guineai Nemzeti Múzeum biológusaival együtt fedezte fel a gekkót. "Az új faj az úgynevezett karcsúujjú gekkók (Cyrtodactylus) neméhez tartozik, vagyis ezek a jószágok nem rendelkeznek a közönségesebb gekkók öntapadós lábával" - tette hozzá.

Fisher a Nactus kunanból két példányt talált a szigeten, és a genetikai vizsgálat mutatta meg, hogy új fajról van szó. A 2010-es expedíción még további két fajt is találtak, ezek vizsgálata még nem fejeződött be.

Forrás: USGS/Robert Fisher

"A most megtalált faj igen meglepő, mivel bár ezzel a nemmel foglalkozom 1970 óta, soha meg nem jósoltam volna új faj felfedezését" - mondta George Zug, a Smithsonian Intézet herpetológusa, az expedíció egyik résztvevője.