Ókori luxuskocsit találtak Sárisápon

Kocsisír a sárisápi dombtetőn
Vágólapra másolva!
Rendkívüli lelet került elő a Komárom-Esztergom megyei Sárisápon végzett régészeti feltáráson. Az i.sz. 2. vagy 3. századból származó római utazókocsi kivételes épségben maradt meg, és ez az első ismert négy lóerős példány, amely egy gazdag keltáé lehetett.
Vágólapra másolva!

Váratlan eredményt hozott egy a Komárom-Esztergom megyei Sárisápon végzett régészeti feltárás. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem, a Baranya Megyei Múzeumok és Magyar Nemzeti Múzeum munkatársai eredetileg a Quadriburg-dűlön található, ókereszténynek feltételezett 4. századi kápolna hitelesítő ásatását végezték, de a domb radaros, magnetométeres átvizsgálásakor a kápolnától mintegy ötven méterre egy kelta kocsitemetkezést találtak, amely legalább másfél évszázaddal lehet korábbi, mint az 1926-ban már feltárt mauzóleum - írja az Archeologia.hu.

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem frissen alakult régészeti tanszékének első ásatásán Major Balázs tanszékvezető és csapata egy díszes római utazókocsit és két lovat talált a sírban, amelynek feltárását Mráv Zsolt, a Nemzeti Múzeum római koros régésze irányította.

A sírhoz tartozó halott nagy valószínűséggel a helyi kelta elit tagja lehetett, hiszen csak kevesen engedhették meg maguknak, hogy egy teljesen felszerelt kocsival induljanak a másvilágra. Az utazókocsival történő temetkezés rendkívül gazdag és látványos temetkezési szokása Pannonia császárkori kelta lakosságra volt jellemző. A rómaiak mellékletadási szokásai sokkal puritánabbak voltak, ők az efféle hivalkodóan pazarló temetkezéseket barbár szokásnak tartották. Számukra inkább a síremlékek és azok feliratai voltak fontosak.

Forrás: archeológia altum castrum online magazin
A helyi kelta elit tagjáé lehetett

Négy lovat temettek mellé

A sárisápi kocsis temetkezés az i.sz. 2. század közepéről, legkésőbb a 3. század elejéről származik. Magyarországon eddig mintegy harminc római kori kelta kocsitemetkezést találtak az utóbbi kétszáz évben, de ezek nagy része nem szakszerű régészeti feltárás során került elő, így a belőlük nyerhető tudományos adatok mennyisége és minősége is korlátozott. A régészeknek ezúttal lehetőségük volt arra, hogy alapos megfigyeléseket végezzenek. A korszak kocsitípusai egyébként a jómódú kelta származású őslakosok római módra készült sírkövein is megfigyelhetők.

"A sír sajátossága, hogy a kocsit útra készen, felszerelt kerekekkel temették el, míg a többi sírban általában szerkezeti elemeikre bontották a kocsikat. A legközelebbi párhuzama a budakeszi lelet, ahol ugyancsak tengelyre szerelt kerekekkel helyezték a gödörbe a kocsit, de aztán a küllőket kitörve a tengely és a szekrény a gödör fenekére esett. Sárisápon ennek az eltemetési módnak köszönhetően eredeti pozíciójukban őrződtek meg az alkatrészek, így a kocsi rekonstruálható lesz. További érdekessége a temetkezésnek, hogy négy lovat is eltemettek járomba fogva, amely az első ismert, régészetileg feltárt négyesfogat a pannoniai kocsik sorában" - mondta Mráv Zsolt az [origo]-nak.

A férfi csontváza nem volt a sírban, mivel kelta szokás szerint azt a sír körüli néhány tíz méter sugarú körben temették el. A régészek szerint valószínűleg a domb aljában állt az a villagazdaság, amelyhez a dombtetőn található temető tartozott.

A határzóna közelében
A kelta anyagi kultúra az ún. Halstatt-korban alakult ki az időszámításunk előtti első évezred körül a mai Északkelet-Franciaországban. A kelták onnan vándoroltak szét Európa több vidékére. A Kárpát-medencében az i.e. 5. században jelentek meg, ahol egészen az i.sz. 3 századik figyelhetők meg régészeti nyomaik, amikor is beolvadtak az itt élő római kultúrájú lakosságba. Észak-Kelet-Pannonia egykor a kelta eraviszkusz törzs szállásterülete volt, de Mráv Zsolt szerint nem ennyire egyszerű a helyzet: "A császárkori kocsitemetkezéseket gazdagságuk miatt leginkább az Észak-Kelet-Pannoniában lakó, kelta eraviscus törzs elitjéhez köthetjük. Sárisáp azonban a szomszédos azalus törzs területén, a két törzs közötti határzóna közelében fekszik, ezért elképzelhető, hogy a sír e törzs egy, eraviscus példát követő arisztokrata családjának hagyatéka. Persze nem zárható ki a vegyes házasság vagy az átköltözés lehetősége sem. Ráadásul hasonló eltemetett kocsik őslakos temetők területén egyfajta halotti áldozatok is lehettek, amelyhez nem feltétlenül tartozik közvetlenül halott."

Az egyetem tanára és hallgatói jövőre is visszatérnek a területre, és folytatják a most megkezdett kutatásokat.