Először tüntették el az időt a fizikusok

Időkiesést hoztak létre amerikai kutatók: igen rövid időre, a másodperc billiomod részére, de sikerült eltüntetniük egy eseményt az általuk feltalált időálcával.

Kísérletükben az időből takartak el egy darabkát, pontosan a másodperc 40 billiomod részét a Cornell Egyetem kutatói. Az esemény, amely ez alatt történt, kívülálló számára olyan, mintha meg se esett volna, kamerával is detektálhatatlan. Eredményeiket a Nature legfrissebb számában ismertették.

Korábban a fizikusok úgy tettek láthatatlanná egy-egy tárgyat, hogy a fénysugarakat a szokásos három térbeli dimenzióban térítették el. A Cornell fizikusai azonban nem a fényáram helyét változtatták meg, hanem a sebességét, így a változás az időben történt, nem a térben.

Moti Fridman fizikus magyarázata szerint a történés lezajlik, benne van a "filmben", ám az alkalmazott trükk miatt a néző számára láthatatlan. A módszer lényege, hogy a fénysugár egyik részét felgyorsítják, miközben a másikat lelassítják, és a kettő között így létrejövő időrés fedi el a történést. A kísérleti száloptikai műszerben hajszálnál vékonyabb szálakon haladtak különböző sebességgel, több forrásból indított fénysugarak.

"Mintha lyukat hoznánk létre az időben, ahol az esemény megtörténik. Egyszerűen nem tudod, hogy bármi történt volna" - tette hozzá Alexander Gaeta, a tanulmány társszerzője, a Cornell Egyetem alkalmazott és mérnöki fizikai iskolájának igazgatója.

Ez az első alkalom, hogy fizikusoknak sikerült elfedniük egy eseményt az időben. Martin McCall, az Imperial College London fizikusa volt az, aki elsőként megfogalmazta a téridő-álca létezésének elméletét, a Cornell kutatói pedig most közzétett tanulmányukkal a gyakorlatban igazolták az elgondolás helyességét.