Megfejtették az ugató piráják hangjeleit - videó

Az igen rossz hírnévnek örvendő ragadozó piráják a hangoskodó halak közé tartoznak. Belga kutatóknak három hangjelet sikerült elkülöníteniük, amelyek fontos szerepet töltenek be az állatok kommunikációjában.

A filmeknek köszönhetően a dél-amerikai ragadozó halak, a vöröshasú piráják vagy piranhák (Pygocentrus nattereri) meglehetősen veszélyes állatok hírében állnak. Noha a mozik erősen túloznak, azért bátorság kell ahhoz, hogy valaki a kezét egy pirájáktól hemzsegő akváriumba tegye. Ez azonban nem rettentett el három belga kutatót attól, hogy a piráják viselkedését tanulmányozza.

Sandie Millot, Pierre Vandewalle és Eric Parmentier, a belga Liege-i Egyetem kutatói a piráják hangjeleire voltak kíváncsiak. Mint Parmentier elmondta, a halakat elég kiemelni, máris hallható hangot adnak. Az azonban nem volt világos, mikor és miért bocsátanak ki hangokat a piráják természetes körülmények között.

A kutatók víz alatti mikrofont (hidrofont) szereltek a piráják akváriumába, és a hangfelvétellel együtt videón rögzítették az állatok viselkedését. A jól táplált piráják általában viszonylag békésen viselkednek, csak néha támadják meg egymást vagy egy belógatott ujjat. A kísérletek közben azonban mindhárom kutatót megharapták a halak, Sandie ujját szinte kettéharapták, mondta Parmentier.

Forrás: AFP
Vöröshasú pirája

A hangsávot a filmmel összehasonlítva azt tapasztalták, hogy a halak általában csendben vannak. Amint azonban valami konfliktus tör ki, hirtelen nagyon hangoskodóvá válnak. Ahhoz hasonló ugató hangot hallatnak, amilyet akkor is, ha a kutatók kézbe veszik őket.

A szakemberek eleinte úgy gondolták, hogy csak egyféle hangot hallatnak az állatok, de kiderült, hogy két másik hangjelet is kibocsátanak. Egy rövid, dobpergésszerű hangot, amikor az ennivalóért veszekednek és egy lágyabb, "brekegő" hangot, amelyet egymáshoz csattintott állkapcsaikkal keltenek.

Az agresszív hangot az úszóhólyagjukhoz kapcsolódó izmok segítségével bocsátják ki. A kísérletek folyamán kiderült, hogy a hang frekvenciáját és időtartamát az izmok összehúzódásának mikéntje szabja meg és nem az úszóhólyag rezonanciája. Az úszóhólyag csak addig rezeg, ameddig az izmok működnek. Az eredményeket a Journal of Experimental Biology szakfolyóiratban tették közzé.

A kutatók szeretnék megtudni, vajon a szerelmes piráják is adnak-e ki hangokat. Ehhez azonban el kellene utazni a halak élőhelyére, Brazíliába, mert akváriumban nagyon nehéz szaporodásra rávenni az állatokat. Parmentier meg van győződve arról, hogy a helyszínen sikerülne rögzíteni a piráják nászhangját is.