Vágólapra másolva!
Sikeresen véget ért az első űrséta, amelyet az űrállomáshoz szombaton kapcsolódott Discovery két asztronautája végzett el. Áthelyezték a hibás ammóniapumpát, és a japán közönségnek egy palackot "megtöltöttek világűrrel". A küldetést tegy nappal meghosszabbították, hogy biztosan befejezzék a tervezett munkálatokat.
Vágólapra másolva!

Hétfő, hazai idő szerint 15.15

A Discovery legénysége vasárnap átszállította a feljuttatott hasznos teher egy részét a Nemzetközi Űrállomás fedélzetére. A robotkar segítségével kiemelték a raktérből az ELC-4 jelű egységet, és végső helyzetébe juttatták. Az ELC az EXPRESS Logistics Carrier rövidítése, amely a világűrbe kihelyezett kísérleti eszközök fogadására és különböző tartalék alkatrészek tárolására alkalmas platform.

Forrás: NASA
Az űrállomáshoz közeledő, nyitott rakterű Discovery űrrepülőgép burkolatán megcsillan a napfény. A kép nagyméretű változatának letöltése (NASA)

A külső felületek átvizsgálása és a start során készült képek elemzése alapján a visszatérésre megfelelő állapotban van az űrrepülőgép, bár még a földi személyzet nem fejezte be az összes lesugárzott adat elemzését. Emellett előkészítették a hétfői űrsétát, amely miatt Drew és Bowen asztronauták a Quest légzsilipben töltik az éjszakát, miközben fokozatosan lecsökkentik a légnyomást a kamrában. Innen lépnek majd ki az űrbe, a kisebb légnyomás a szkafanderben végrehajtható könnyebb mozgást segíti. Az első űrséta hétfőn, hazai idő szerint 17.15-kor kezdődik. A munka során Steve Bowen és Al Drew a hűtőfolyadékot áramoltató, de elromlott ammóniapumpát átmenetileg oda helyezik át, ahol nem zavar semmilyen műveletet. Emellett néhány további kisebb szerelést végeznek a külső felületeken.

Szombat este, hazai idő szerint 22.27

A Discovery hazai idő szerint 20.14-kor összekapcsolódott a Nemzetközi Űrállomással (ISS). A dokkolást a szokásos "piruett" előzte meg, amelynek során az űrrepülőgép körbeforgott, miközben az ISS fedélzetéről lefotózták külső felületeit. A képek segítenek annak megállapításában, hogy megsérültek-e a hővédő csempék a start folyamán.

Forrás: NASA
A Discovery a csatlakozás után (NASA)

Ugyanebből a célból az asztronauták már az indulást követő napon is átvizsgálták a Discovery külső felületét a robotkar segítségével. Az ekkor rögzített adatokat lesugározták a Földre, amelyet ott részletesen feldolgoznak, de eddig nem érkezett hír komoly sérülésről.

Forrás: NASA
Nicole Scott a Discovery fedélzetén (NASA)

Péntek reggel, hazai idő szerint 6.04

Az indulásról készült felvételek elemzésével kiderült, hogy közel négy perccel a start után levált egy 25 centiméteres szigetelésdarab a külső üzemanyagtartályról, de az eseményre az indulásnak abban a fázisában került sor, amikor az már veszélytelen volt - közölte a NASA. A leszakadt szigetelésdarabok a start elején jelentenek problémát, mert akkor az űrrepülőgép még az alsó, sűrű légrétegekben jár. Ekkor egy levált darab gyorsan lelassul a légellenállástól, és nagy sebességgel nekiütközhet a gyorsabban haladó űrrepülőgép-rendszer hátsó részének.

Forrás: NASA
Az indulás pillanata (NASA)

A becslések alapján Floridában rekordszámú érdeklődő követte élőben a startot, mintegy 40 ezer fő volt biztonságos távolságban az indítóállástól, ahonnan még jól láthatták a látványos eseményt. A Discovery legénysége jelenleg a külső felületek szokásos vizsgálatát készíti elő, hogy ellenőrizék, nem sérült-e meg a hővédő rendszer az indulás alatt.

Forrás: NASA
Sokan akarták látni a Discovery utolsó startját (NASA)

Csütörtök este, hazai idő szerint 23.02

A Discovery startja előtt közel negyed órával a technikai ellenőrzést végző személyzet átmenetileg megállította az előkészületeket, majd az indulás előtt 5 perccel ismét felmerült, hogy le kell állítani a startot - a konkrét okok nem ismertek. Az átmeneti bizonytalanság ellenére végül indulásra alkalmasnak találták az űrrepülőgépet, és a jó időjárásnak köszönhetően a Discovery csütörtök este, hazai idő szerint 22.50-kor sikeresen elindult.

A start után 2 perc 10 másodperccel kiürült, és levált a két szilárd hajtóanyagú segédrakéta. Az űrrepülőgép főhajtóművét az indulás után 8,5 perccel leállították, ekkor érték el a keringési pályát. Ezt követően a legénység feladata a külső felületek ellenőrzése lesz, az indulás során keletkezett esetleges sérülésekre vadászva, majd a küldetés harmadik napján kapcsolódnak össze a Nemzetközi Űrállomással. A start alatt készült részletes felvételek elemzéséről, az esetleges levált és veszélyes darabok kereséséről hamarosan beszámolunk.