Az európaiak genetikailag hajlamosabbak az ivásra

A nyugati emberek genetikailag úgy változtak az evolúció folyamán, hogy több zsíros ételt egyenek és több alkoholt fogyasszanak, mint a keleti népek, állapította meg egy új kutatás.

Az Aberdeeni Egyetem kutatói most közzétett tanulmányukban azt állítják, hogy az európai népek az evolúció folyamán úgy alakultak, hogy - az ázsiai népekkel ellentétben - jobban vonzódnak a magasabb zsírtartalmú ételekhez és az alkoholhoz. Elképzelésüket egy genetikai felfedezésre alapozzák.

Alasdair MacKenzie és munkatársai egy olyan genetikai kapcsolót (olyan DNS-szakasz, amely be- vagy kikapcsolja a gének kifejeződését a sejtekben) fedeztek fel, amely az úgynevezett galanin gén működését szabályozza. Ez a gén az agy hipotalamusz nevű régiójában kapcsolódik be, és az éhség-, valamint a szomjúságérzetet irányítja.

A Neuropsychopharmocology folyóiratban megjelent tanulmányban a szerzők arról számolnak be, hogy ez a genetikai kapcsoló "gyengébb" az ázsiai népekben, mint az európaiakban. A kutatók szerint ez azért alakult így, mert történelmi távlatokban nézve azok az emberek, akik zsíros ételeket ettek és alkoholt fogyasztottak, nagyobb eséllyel élték túl a hosszú, hideg teleket, mivel fontos kalóriaforrásokat vettek magukhoz.

MacKenzie szerint a nagy zsírtartalmú ételek és az alkohol ma ismert káros hatásai régen nem voltak annyira fontosak, hiszen a várható élettartam 30-40 év között mozgott. Ezért a zsíros ételek és az alkohol magas energiatartalmának túlélésre gyakorolt kedvező hatása bőven ellensúlyozta a hátrányokat.