Hatalmas lépés a repülésben: hiperszonikus rekord új hajtóművel

Vágólapra másolva!
Hiperszonikus repülési rekordot állított fel az amerikai légierő X-51A jelű kísérleti gépe: hatszoros hangsebességgel több mint három percen át repült - közölte csütörtökön a Pentagon. Az elért eredmény olyan ugrást jelent a repülőgépes hajtóműtechnológiában, mint amikor a második világháború után a légcsavaros technológiát felváltotta a sugárhajtás.
Vágólapra másolva!

Az X-51A Waveridert egy B-52 Stratofortress bombázóról indították el Dél-Kaliforniában, 15 ezer méteres magasságban. A scramjet torlósugár-hajtómű 6 Mach sebességre gyorsította fel a gépet, amely 200 másodpercig haladt ilyen gyorsan. A légierő közlése szerint a scramjet korábbi rekordja 12 másodperc volt.

Charlie Brink - aki a légierő Wright-Patterson bázisán, Ohio államban irányítja az X-51A programot - elmondta: az elért eredmény olyan ugrást jelent a repülőgépes hajtóműtechnológiában, mint amikor a második világháború után a légcsavaros technológiát felváltotta a sugárhajtás.

A gép repülésének fázisai

Ajánlat: korábbi részletes összeállításunk a torlósugár hajtóműves repülési kísérletekről, animációkkal, képgalériával.

Az X-51A Waverider a Pratt and Whitney Rocketdyne és a Boeing közös fejlesztése, a programban az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA is részt vesz; eddig négy példány készült belőle. Joe Vogel, a Boeing hiperszonikus osztályának igazgatója elmondta: ez a világrekord a hiperszonikus gépek alkalmazásának új alapjait teremti meg az űrkutatástól a felderítésen és szállításon át a csapásmérésig.