Jóllehet ma még csak igen kis számban közlekednek az utakon elektromos vagy hibrid meghajtású gépkocsik, és éppen ezért nincsenek felmérések az általuk okozott, gyalogosokat ért balesetekről, a veszély reális lehet: annyira csöndesek, hogy az már veszélyes a gyalog közlekedőkre nézve. Emiatt a gyártók, köztük a Nissan, a Toyota és a BMW komolyan foglalkoznak vele, hogy mesterséges zajforrással látják el hibrid gépkocsijaikat - írta a napokban a New York Times. A BMV azt tervezi, hogy az autó tulajdonosa maga választhatja majd meg, milyen zajjal kíván közlekedni, az amerikai Fisker Automotive a forma-1-es gépkocsik hangjához közeli zajt ígér.
Azt, hogy az elektromos és hibrid autók hangtalansága valóban veszélyt jelent a gyalogosokra, a Kaliforniai Egyetem riverside-i részlegében 2008-ban elvégzett tanulmány bizonyítja a leghatározottabban. Bekötött szemű önkénteseknek játszották le 8 kilométeres óránkénti sebességgel közeledő, különböző típusú gépkocsik hangját. A belsőégésű motorral működő Honda Accord közeledtét már mintegy 11 méteres távolságból meghallották, a villanymotorral közeledő Toyota Priust azonban csak 3,3 méternyiről vettek észre - ennél a távolságnál éles helyzetben gyalogosként csupán kevesebb mint két másodpercünk maradna, hogy kitérjünk a közeledő jármű útjából.
A kutatók hangsúlyozzák: ahhoz, hogy elérjék a kívánt célt, a hozzáadott zajnak nem kell kifejezetten hangosnak lennie, az emberi agy ugyanis különlegesen érzékeny a közeledő hangokra, amelyek az ember evolúciója során mindig is a veszély közeledtét jelezhették, szemben a monoton vagy távolodó hangokkal. Arra, hogy jó ötlet-e, ha a vezetőre bízzák, milyen hangot választ gépkocsijának, nem tért ki a fenti kutatás.