Életveszélyesen csöndesek az elektromos gépkocsik

Vágólapra másolva!
Az elektromos és hibrid meghajtású gépkocsikról eddig csak szépet és jót hallottunk, ám van egy eddig nem sok figyelmet kapott probléma velük: a jövő autói túlságosan csöndesek ahhoz, hogy a járókelők messziről is felfigyelhessenek rájuk.
Vágólapra másolva!

Jóllehet ma még csak igen kis számban közlekednek az utakon elektromos vagy hibrid meghajtású gépkocsik, és éppen ezért nincsenek felmérések az általuk okozott, gyalogosokat ért balesetekről, a veszély reális lehet: annyira csöndesek, hogy az már veszélyes a gyalog közlekedőkre nézve. Emiatt a gyártók, köztük a Nissan, a Toyota és a BMW komolyan foglalkoznak vele, hogy mesterséges zajforrással látják el hibrid gépkocsijaikat - írta a napokban a New York Times. A BMV azt tervezi, hogy az autó tulajdonosa maga választhatja majd meg, milyen zajjal kíván közlekedni, az amerikai Fisker Automotive a forma-1-es gépkocsik hangjához közeli zajt ígér.

Azt, hogy az elektromos és hibrid autók hangtalansága valóban veszélyt jelent a gyalogosokra, a Kaliforniai Egyetem riverside-i részlegében 2008-ban elvégzett tanulmány bizonyítja a leghatározottabban. Bekötött szemű önkénteseknek játszották le 8 kilométeres óránkénti sebességgel közeledő, különböző típusú gépkocsik hangját. A belsőégésű motorral működő Honda Accord közeledtét már mintegy 11 méteres távolságból meghallották, a villanymotorral közeledő Toyota Priust azonban csak 3,3 méternyiről vettek észre - ennél a távolságnál éles helyzetben gyalogosként csupán kevesebb mint két másodpercünk maradna, hogy kitérjünk a közeledő jármű útjából.

A kutatók hangsúlyozzák: ahhoz, hogy elérjék a kívánt célt, a hozzáadott zajnak nem kell kifejezetten hangosnak lennie, az emberi agy ugyanis különlegesen érzékeny a közeledő hangokra, amelyek az ember evolúciója során mindig is a veszély közeledtét jelezhették, szemben a monoton vagy távolodó hangokkal. Arra, hogy jó ötlet-e, ha a vezetőre bízzák, milyen hangot választ gépkocsijának, nem tért ki a fenti kutatás.