Nagy lépés a viszketés megnyugtató kezeléséhez

A viszketésért felelős idegsejteket azonosítottak amerikai és kínai kutatók, amiről a Science tudományos folyóiratban számoltak be. A felfedezés számos, vakarózásra ingerlő bőrproblémára hozhatja meg a jobb kezelést.

Korábban azt feltételezték, hogy a viszketés és a fájdalom érzete szoros kapcsolatban áll, a kutatók azonban olyan idegsejteket találtak egerekben, amelyek csak a viszketés érzetét továbbítják. Az amerikai Washington Egyetem és a kínai Peking Egyetem kutatói viszketésmentes egereket hoztak létre azáltal, hogy elpusztították viszketésspecifikus neuronjaikat. "A megállapításnak nagyon fontos terápiás következményei vannak" - mondta a Zhou-Feng Chen, a Washington Egyetem munkatársa, a kutatás vezetője.

Ezek a bizonyos idegsejtek alapvetően fontosak a viszketés érzetéhez, ám nem szükségesek a fájdalomérzethez, ami azt jelenti, hogy a sejtek több, viszketésre szakosodott receptort tartalmaznak, vagy olyan jelzőmolekulát bocsátanak ki, amelyek egy krónikus viszketés elleni terápia célpontjai lehetnek. Ekcéma, pikkelysömör, allergiák és fertőzések válthatnak ki egyebek közt krónikus, már-már leküzdhetetlen viszketést. A legkülönfélébb kezelések, melyek ma rendelkezésre állnak a vakarózás elkerülésére, csak részleges eredményt érnek el.