Technológiai problémák késleltetik a Boeing új utasszállítójának első felszállását

Vágólapra másolva!
Azt mindenki tudta, hogy a Boeing mérnökei nagy fába vágták a fejszéjüket, amikor radikálisan új technológiák egész sorának alkalmazásával tervezték meg a 787-es Dreamlinert. Azt azonban talán senki nem gondolta, hogy a folyamatos csúszásban lévő projekt újabb és újabb nehézségekkel kénytelen szembenézni, miközben már a megvalósítás végső stádiumában van. Ugyan még nem tekinthető technológiai zsákutcának a típus, azonban visszaüthet a konstrukció legnagyobb vonzereje - a megrendelők ugyanis bizalmukat veszíthetik a még kiforratlannak nevezhető, forradalmian új megoldások okozta rizikófaktor miatt, ez pedig károsan hat a nyereségességre és végső soron az egész fejlesztési programra.
Vágólapra másolva!

Sokadik alkalommal, ismét módosult az ígéretes típus első felszállásának határideje, a következő kitűzött céldátum ráadásul nem is ismert. Az újabb halasztás hátterében az áll, hogy a földi tesztek és az elvégzett strukturális terhelési szimulációk alapján a mérnökök nem kívánnak kockáztatni, megerősítik bizonyos helyeken a nagyrészt kompozitanyagokból épült sárkányszerkezetet.

Könnyen belátható, hogy a kevésbé kockázatos megoldás mellett döntöttek, hiszen inkább csúsznak ismét az első felszállással - ami bizalomvesztést és pénzügyi veszteséget okoz -, de nem vállalják azt a még súlyosabb következményekkel járó dolgot, hogy levegőbe emelik a gép ZA001-es prototípusát, kockáztatva annak esetleges elvesztését és az ezzel járó világméretű botrányt.

Vélhetően a hajtóművekkel és az elektronikai rendszerekkel nincs különösebb gond, hiszen ezek tesztelése már megtörtént, és a mérnökök még utána is tarthatónak vélték a 2009. június végére várt első repülést. Sőt a nemrégen zárult párizsi légiszalon legnagyobb attrakciójának szánta a Boeing marketing csapata a gép szűzfelszállásának ünnepélyes bejelentését. Mint tudjuk, ez elmaradt, az ünnepi hangulat pedig aggodalomba és bizonytalanságba ment át.

A konstrukció megalkotásakor minden eddiginél nagyobb arányban alkalmazták azokat a kompozitanyagokat, amelyekkel ilyen nagyméretű alkatrészek esetén kevesebb gyakorlati tapasztalat van. Bár a szimulációkat folyamatosan finomították, a teljesen feltöltött üzemanyagrendszerrel és járó hajtóművekkel a földön tesztelt prototípusnál előjöhettek olyan rezgések, vibrációk, esetleg repedések, melyek adott esetben nem várt strukturális elváltozásokat okozhatnak. Mindezek alapján - bár hivatalosan kiadott közlemény még nincs a halasztás pontos okairól - az feltételezhető, hogy a sárkányszerkezet egyes elemeinek komolyabb megerősítésére van szükség, ami időigényes folyamat.

A piac és a megrendelők mindenesetre csalódottan vették tudomásul az újabb halasztást, így nem csoda, hogy egyrészt a hír hallatán azonnal jelentősen estek a Boeing-részvények árfolyamai, másrészt néhány visszamondás is történt, például az ausztrál Qantas részéről. A szakértők véleménye szerint a jelenlegi probléma még nem pecsételi meg a különleges konstrukció sorsát, azonban tény, hogy az újabb csúszás jelentős presztízsveszteséget okozott az európai Airbus repülőgépgyártó konzorciummal óriási kereskedelmi csatában álló Boeing számára.

Temesvári Péter