Volt egyszer egy vasút - könyvajánló

Vágólapra másolva!
Az 1860-as években még rendre előfordult, hogy a restibe beülő vendégek lekésték vonatukat, mivel nem jutott eszükbe a rendelést összehangolni az indulással. Gyönyörű kiadvány jelent meg a hazai vasút történetéről.
Vágólapra másolva!

A Volt egyszer egy vasút... című könyv a hazai vasúthistória kevésbé közismert, gyakran szórakoztató elemeket is tartalmazó részleteit mutatja be. Jobbára archívumokból, eddig közre nem adott, gyűjtemények és múzeumok képtárának mélyéről származó képanyag teszi vonzóvá a kiadványt.

Megtudhatjuk például, hogy a Pest-Vác vonalhoz 50 ezer talpfát fektettek le, márpedig ehhez tölgyerdőket kellett kivágni; a Máramarossziget-Körösmező-országhatár szakasz lefektetésekor 562-en haltak meg kolerában. Bár az 1860-as években még rendre előfordult, hogy a restibe beülő vendégek lekésték vonatukat, mivel nem jutott eszükbe a rendelést összehangolni az indulással, a vasút hamarosan átalakította az emberi szokásokat is: vonatok szállították az információt, a vasúthoz igazították a templomórákat. Vagyis a vasút nemcsak a hatalmas földmunkákat, a végtelenbe nyúló síneket, vasútállomások, őrházak ezreit jelentette, hanem a fejlődésbe vetett hitet is szimbolizálta.

Magyarországon 1914-ig 23 ezer kilométer hosszú vasútvonal épült. Ahogy a kortársak annak idején papírra vetették: az egységes, nagy államvasúti hálózat létrejöttével az ország legnagyobb "fogyasztóüzeme" alakult ki, amely a gazdaság és a társadalom minden rezdülésére hatással volt.

Forrás: [origo]

A vasút és a vízi út találkozása Fiuméban

A kötet oldalain felelevenednek a válságos évtizedek eseményei is. Az I. világháború frontjaira induló katonavonatok, az 1921-es királypuccs vasúti vonatkozásai (az utolsó magyar király, IV. Károly ekkor utazott utoljára vonaton Magyarországon). A szocialista vasút már a hanyatlás tüneteit árulja el, holott a Kádár-korszak vége felé a vasútnál 129 ezren dolgoztak, az eróziós folyamatnak ezernyi apró, árulkodó lenyomata található a kiadványban.

Forrás: [origo]

A MÁV 328 001-es pályaszámú gőzmozdonyát a román hadsereg lefoglalta és elvitte 1919-ben

A korábbi, hasonló orientációjú könyvek tartalmával szemben jócskán túlmutat az eddig megismert sztereotípiákon, úgymint például a Pest-Vác vasútvonal megnyitásának körülményei, Baross Gábor a vasutat új alapokra helyező reformjai, a Ganz és MÁVAG históriája, vagy a vasút primátusának a szocialista érában bekövetkező elvesztése.

Az Indóház Kiadó gondozásában megjelent Volt egyszer egy vasút... írója és szerkesztője Frisnyák Zsuzsa történész, a kötetet illusztráló mintegy 800 korabeli, túlnyomó többségében eddig publikálatlan fotográfia pedig Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, illetve a MÁV Zrt. Központi Irattár archívumának a mélyéről származik. A 300 oldalas album fogyasztói ára 8950 forint.