Már láthatjuk az elefántbikát - videó

Vágólapra másolva!
Az állatorvosok döntése alapján már október 30-ától, péntektől megtekintheti a közönség Assamot, azt a 9 éves elefántbikát, amely szerdán érkezett a budapesti állatkertbe. A csaknem háromtonnás állatot kedden délben "ládázták be" a belgiumi Ieperben, és másnap, a kora délutáni órákban érkezett meg Budapestre, rendőri felvezetéssel. A bika még csak most válik majd ivaréretté, és hamarosan fiatal nőstényt kap, hogy szaporodjanak. Fél évszázada nem született elefánt a fővárosi állatkertben.
Vágólapra másolva!

A tervezettnél korábban, már péntektől láthatja a nagyközönség azt az ázsiaielefánt-bikát (Elephas maximus), amely szerdán érkezett meg a Fővárosi Állat- és Növénykertbe. Az új környezetbe szállított állatokat az első napokban még el szokták zárni a közönségtől, és teljes nyugalomról gondoskodnak a számukra, ám az elefánt annyira nyugodtnak tűnik, hogy holnaptól már nem lesz akadálya a látogatásnak. Az állat jó kedélyállapotához az is hozzájárul, hogy a korábbi gondozói közül ketten is elkísérték Budapestre, hogy segítsék az új helyen történő beilleszkedést.

Az elefánt beszerzésére az Európai Állatkertek és Akváriumok Szövetségének (EAZA) döntése alapján, úgynevezett tenyészkihelyezés keretében került sor. A fő cél, hogy Budapesten olyan elefántállomány éljen, amelytől kiselefánt születése is várható, ilyen eseményre 1961 óta nem került sor az Állatkertben, elsősorban a megfelelő tenyészállatok hiánya miatt. Hella és Zitta, az 1996-ban érkezett két idősebb nőstény már csak életkora miatt sem hozhat világra utódot, a most érkezett bika mellé azonban jövőre egy fiatal nőstény is érkezik majd. Az állatok elhelyezését az tette lehetségessé, hogy a tavalyi évben elkészült a régi elefántházat kiegészítő új elefántcsarnok is.

Forrás: MTI/Illyés Tibor
Forrás: MTI/Illyés Tibor

Az elefántszállítás előkészítése már több hónapja folyt. A néhány lehetséges jelölt közül a belgiumi Ieper (Ypres) város állatparkjában (Bellewaerde Park) élő hímre esett a szakemberek választása. Assam 2000. október 7-én született a Chesteri Állatkertben, és 2004. augusztus 18. óta élt Ieperben. A kilencéves állat mindenképpen fiatalnak számít: az elefántbikák ivarérettségét ugyanis 11-14 évben szokták meghatározni. Biológiailag lehetséges pár évvel korábbi ivarérés is, de a természetben az ilyen korú bikák általában nem elég erősek, hogy a kifejlett hímekkel szemben érvényesülni tudjanak.

Forrás: MTI/Kovács Attila
Forrás: MTI/Kovács Attila

A 2,5 tonna szállítása

A szállítás időpontja előtt egy héttel az Állatkert két elefántgondozója Ieperbe utazott, és az elmúlt napokban az ottani gondozókkal együtt végezték el az elefántok körüli napi teendőket. Ez nemcsak azért fontos, hogy a budapesti gondozók megismerjék, miként gondozzák az elefántokat a belga állatkertben, hanem azért is, mert így az állatok sokkal könnyebben hozzászoknak új gondozóikhoz.

Assam az indulás előtti napon

A szállítás lebonyolításához egy holland székhelyű, speciális állatszállítási feladatok megoldásával foglalkozó cég (EKIPA) kifejezetten elefántszállításra kifejlesztett járművét vették igénybe. A jármű teljes hossza 16,5 méter, ebből a nyerges vontatóra kapcsolt vontatmány 13,3 méter hosszú. Az elefántszállító konténer teljes magassága négy méter, amely még lehetővé teszi, hogy a szállítmány a hidak és felsővezetékek alatt probléma nélkül elférjen.

Forrás: MTI/Kovács Attila
Forrás: MTI/Kovács Attila

Az állat "beládázását" kedden reggel hat órakor kezdték meg a belga, holland és magyar szakemberek, és egészen kora délutánig tartott, vagyis sokkal problémásabbnak bizonyult, mint azt előzőleg tervezték. Az elefántszállító kamionból és a kísérő munkatársakat szállító két mikrobuszból álló konvoj nem sokkal délután három után indult meg Budapest felé. A mintegy ezerötszáz kilométeres távot 21 óra alatt tették meg váltott sofőrökkel, rövid pihenők beiktatásával, a szerda délre tervezett érkezéshez képest mindössze húsz perces késéssel érkeztek meg az állatkerthez.

A hegyeshalmi közúti határátkelőhelytől a konvoj rendőri felvezetéssel haladt az M3-as autópályán, ugyancsak rendőri felvezetéssel, a kiemelt személyekhez hasonló módon halad át az elefántszállító jármű Budapest belterületén.

Forrás: MTI/Kovács Attila
Forrás: MTI/Kovács Attila

Az elefántszállító konténer beemelésében a Fővárosi Tűzoltóparancsnokság munkatársai segítettek. Ehhez egy hatalmas darura volt szükség, mivel a szállító konténer és az elefánt együttesen hét tonnát nyomott. A konténert az Állatkerti körútról a kerítés felett kellett átemelni az elefántkifutóba. Egy külön e célra elkészített "szánon" csúsztatva a ládát az elefántház ajtajához csörlőzték, és ezután lehetett csak beengedni az állatot az istállóba. Ez sokkal hamarabb sikerült, mint amire a szakemberek számítottak, így az állat lényegében már délután háromkor az elefántházban volt. A művelet az üres konténer kiemelésével végződött, amelynek során a konténer üres tömegét is meg lehetett mérni, így az is kiderült, hogy az elefántbika jelenleg mintegy 2600 kg-os. Ez nagyjából megfelel a gondozók és az állatorvosok elgondolásának, hiszen az állat tömegét 2,5-3 tonnára becsülték - olvasható az állatkert közleményében.

A világ egyik legrégebbi állatkertje

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Napjainkban több ezer állatkert működik világszere. A többségük csak néhány évtizedes múltra tekint vissza, míg a világ legrégebbi állatkertjei száz esztendőnél is idősebbek. Ezek közé tartozik a Fővárosi Állat- és Növénykert, amely 1866. augusztus 9-én nyitotta meg kapuit. A népszerű intézmény több mint 140 éves, régebb óta létezik, mint Budapest, amely előbb Buda és Óbuda, illetve Pest egyesítésével lényegében csak 1872-73-ban jött létre.

A megnyitás sorrendjét tekintve a ma is létező állatkertek az alábbiak szerint következnek egymás után:

Bécs/Schönbrunn (1752), Madrid (1774), London (1828), Dublin (1831), Bristol (1835), Manchester (1836), Amszterdam (1838), Antwerpen (1843), Berlin (1844), Marseilles (1855), Rotterdam (1857), Párizs II. (1858), Frankfurt am Main (1858), Koppenhága (1859), Philadelphia (1859), Köln (1860), Drezda (1861), Melbourne (1862), Moszkva (1864), New York/Manhattan (1865), Szentpétervár (1865), Hannover (1865), Wroclaw (1865), Karlsruhe (1865), Budapest (1866).