Felfedezték a legközelebbi neutroncsillagot

Valószínűleg az eddigi legközelebbi magányos neutroncsillagot fedezték fel amerikai csillagászok. Elképzelhető, hogy még sok hasonló, ismeretlen objektum van a közelünkben.

A NASA Swift műholdjának megfigyelései alapján Robert Rutledge (McGill University) és Derek Fox (Penn State University) egy szokatlan objektumot tanulmányoztak, amelynek sugárzását csak a röntgentartományban sikerült megfigyelni.

Az 1RXS J141256.0+792204 jelű objektumot különböző archív felvételeken is megkeresték. A ROSAT műhold közel tíz évvel ezelőtti megfigyeléseikor a röntgentartományban feltűnő volt az objektum, de sem az optikai, sem az infravörös, sem pedig a rádió hullámhosszakon nem jelentkezett. A Swift műhold tavalyi megfigyelései alapján a sugárforrás 2006-ban is hasonló intenzitású röntgensugárzást bocsátott ki, mint a ROSAT megfigyelései alapján az 1990-es években.

A továbbiakban a 8,1 méteres északi Gemini teleszkóppal, valamint a Chandra röntgenteleszkóppal is tanulmányozták az objektumot. Utóbbi eredmények megerősítették az állítást, amely szerint a röntgenen kívül egyéb hullámhosszakon nem vehető észre, emellett a Chandra nagyfelbontású röntgen-megfigyelésein is pontszerűnek mutatkozik. Mindent egybevetve a legvalószínűbb magyarázat, hogy egy furcsa neutroncsillagról van szó, amelynek eddig nem sikerült a rádiósugárzását megfigyelni.

Ha az objektumról kiderül, hogy nem szupernóva-maradvány, nem is egy társcsillag, sőt még periodikus rádiójel sem kapcsolódik hozzá, akkor ez lesz a nyolcadik ilyen izolált, szokatlan neutroncsillag. Az Ursae Maior (Nagy Medve) csillagképben látható objektumot átmenetileg a Calvera névvel illették. Távolságát egyelőre nehéz pontosan megbecsülni, kb. 250 és 1000 fényév között lehet, eszerint az egyik legközelebbi neutroncsillag, ami ideális lehetőséget biztosít az égitesttípus tanulmányozására.

Amennyiben bebizonyosodik, hogy valóban egy olyan neutroncsillaggal van dolgunk, amely a röntgentartományon kívül szinte észrevehetetlen, könnyen elképzelhető, hogy még sok hasonló, ismeretlen objektum van a közelünkben.