Harcok a HIV-vírus ellen

A kutatók továbbra is harcolnak az AIDS ellen: cikkünk újabb eredményeiket mutatja be.

Amerikai kutatók képi formában jelenítették meg, mi történik, ha egy antitest lyukat talál a HIV-vírus védekezési mechanizmusán. Ezzel felfedeztek egy gyenge pontot, melynek szerepe lehet egy védőoltás kifejlesztésében. Egy, a Nature című folyóiratban közölt fotó bemutatja, hogyan támadja meg a B12-es antitest a vírus felületének egyik proteinjét. Mint az közismert, a HIV-vírus állandó mutációi révén ellenálló az efféle támadásokkal szemben. A mutáció közben azonban ez a proteinszegment változatlan marad, s ezzel a vírus gyenge pontját jelenti.

Az AIDS elleni védőoltás kifejlesztése mindeddig sikertelennek bizonyult. A vírus mutációja túl gyors: ez megakadályozza, hogy immunrendszerünk felfedezze. Ráadásul ezt a vírust cukortartalmú molekulák szinte áttörhetetlen pajzsa veszi körül. A szervezet antitestjei ezen nem tudnak áthatolni. A mutáció közben a vírus bizonyos részeinek mégis változatlannak kell maradniuk, különben nem kötődhetne az emberi sejtekhez, és nem hatolhatna beléjük.

Egy protein, a gp120 kiemelkedik a vírus felületéről, így kapcsolódik a gazdasejt receptoraihoz. Ez lehet a vírus szerkezetében a leggyengébb láncszem, amely fogódzót jelenthet az oltóanyag kifejlesztéséhez.

Hosszabb ideje HIV-fertőzött betegektől származó vér vizsgálata során az angol BBC tudósítása szerint sikerült az antitestek különleges csoportját kimutatni. A B12 és hozzá hasonló antitestek sikerrel vehetik fel a harcot a vírussal szemben.

A most megjelent tanulmány a B12 gp120-hoz való kapcsolódásakor létrejövő komplexet tette láthatóvá. Ez mindeddig bizonyos kémiai kötések változékonysága folytán lehetetlen volt. Most úgy tudták a kötésben részt vevő proteint stabilizálni, hogy elektromikroszkópos felvétel készülhetett róla. A tanulmány szerzője, Gary Nabel szerint ezzel sikerült felfedezni a vírus gyenge pontját.