Magyarországon a Mars-rover

A vörös bolygó felszínét kutató Spirit és Opportunity járművek valós méretű makettje néhány napig testközelből megtekinthető a TIT Budapesti Planetáriumban.

A NASA által készített járművek szinte már megszokott vendégek a zord marsi tájakon: a Sojourner 1997-ben több mint egy hétig működött, a Spirit és az Opportunity pedig 2004 eleje óta folyamatosan üzemelnek. Ezek a rendkívül összetett szerkezetek az emberi civilizáció csúcstechnológiai fejlesztéseit jelentik, így tudományos eredményeik mellett műszaki megoldásaik bemutatása is érdekes és izgalmas lehetőséget kínál.

Ám az interneten elérhető számítógépes animációk és részletes látványrajzok alapján sem képzelhető el pontosan a Mars felszínét kutató szerkezetek felépítése és működése. Ezért a terepi geológusként dolgozó roverek felfedezései iránt érdeklődők minden bizonnyal szívesen tanulmányoznák közelről a járművek körbejárható, pontos másolatát - amelyhez hasonló csak néhány nemzetközileg elismert tudományos múzeumban látható.

A következő néhány nap során azonban hazánkban is megtekinthető a Mars-kutató járművek életnagyságú makettje, a Maxon Motors magyarországi leányvállalatának köszönhetően. Ez a nemzetközi cég ugyanis kulcsfontosságú szerepet játszik a vörös bolygó megismerésében, mivel a roverek irányítását különleges gyártású Maxon-motorok biztosítják: 11 darab mozgatta a Sojourner alkatrészeit, s 39-39 darab működteti jelenleg is a Spirit illetve az Opportunity berendezéseit.

Forrás: NASA

A kiállítás megtekinthető: július 28. csütörtöktől augusztus 2. keddig.

Helyszín: TIT Budapesti Planetárium, Budapest, X. kerület, Népliget, Hell Miksa sétány és Ifjúsági sétány találkozásánál.

Nyitvatartás:
hétköznap 10.30-16.00 között,