Új célpontok rákos bőrsejtekben

Egy fehérje gátlása akadályozza a bőrrák kifejlődését, és fokozza a gyógyszeres kezelések hatékonyságát: a tumorsejtek könnyebben reagálnak a programozott sejthalált beindító jelzésekre.

A melanoma a bőr rosszindulatú daganatainak csak mintegy 3%-át teszi ki, mégis ez a legveszélyesebb típus, ugyanis igen agresszíven terjed a szervezetben, és áttéteket képez a májban, az agyban és a tüdőben. A melanoma előfordulása az utóbbi húsz évben megduplázódott. A kezelés szempontjából nagyon fontos a korai felfedezés. Elsősorban sebészi úton távolítják el a bőrről, ezt egészítik ki általában kemoterápiás kezeléssel. A legtöbb daganatellenes gyógyszer úgy működik, hogy a rákos sejtekben elindítja a programozott sejthalált, az ún. apoptózist. Sok esetben azonban a rákos sejtek nem pusztulnak el a gyógyszeres kezelés hatására, azaz rezisztensek a kemoterápiára.

Ismert gének, új funkció

A Penn State College of Medicine kutatóinak vizsgálatai bebizonyították, hogy egy fehérjének - az Akt3-nak - kulcsszerepe van abban, hogy a melanoma-sejtek nem pusztulnak el a kemoterápia hatására. Úgy tűnik, az Akt3 fehérje felelős a tumoros sejtek fokozott életképességéért és a tumor terjedéséért a nem örökletes melanomás betegek mintegy felénél (43-60%). A kísérletek bebizonyították, hogy az Akt3 fehérje gátlásával a rákos sejtek érzékenyebbé válnak a sejt halálát elindító kémiai jelzésekre, a daganatellenes szerekre, illetve a sugárkezelésre is.

A Cancer Research című folyóiratban részletesen leírt vizsgálatok szerint, ahogy a tumorsejtek egyre agresszívebbé válnak, folyamatosan nő az Akt3 fehérje mennyisége a daganatsejtekben. Ugyanakkor egy másik fehérje, a PTEN mennyisége csökken. Egészséges sejtekben a PTEN egy láncreakciót indít el, amely azt biztosítja, hogy az esetleg rendellenesen működő sejtek elpusztuljanak. A rákos sejtekben viszont a PTEN fehérje génje nem működik - a kóros sejt kikapcsolja azt, így biztosítja a saját túlélését.

Minden mindennel összefügg

A legújabb vizsgálatok kapcsolatot is találtak a két fehérje, a PTEN és az Akt3 között - mondta el Gavin P. Robertson, a vizsgálatokat végző csoport vezetője. Megállapították, hogy a PTEN szabályozza az Akt3 fehérje működését. Ez azt jelenti, hogy ha a PTEN fehérje nem működik, akkor az Akt3 mennyisége megnő a sejtben. A megemelkedett Akt3 szint az oka annak, hogy a melanoma-sejtek nem engedelmeskednek a beépített programnak, és a folyamatot elindító jelzések ellenére sem pusztulnak el.

A kutatók azt is kimutatták, hogy az Akt3 fehérje termelődéséért felelős gén megsokszorozódik a daganatsejtekben, ahogy a melanoma agresszívabbá válik. Bőrrákos betegekből származó minták vizsgálata során megállapították, hogy minél előrehaladottabb a tumor, annál nagyobb mennyiségben van jelen az Akt3 fehérje.

Az Akt fehérjének van még két másik formája is (Akt1 és Akt2), mindhármat kimutatták különböző daganatokban. Például az Akt2 aktivitása nő petefészek-, hasnyálmirigy-, gyomor- és emlőrák esetében. Habár a fehérje mindhárom formáját kimutatták a rosszindulatú bőrrákban is, az Akt1 és az Akt2 itt nem mutat aktivitást, ezért úgy vélik, hogy a melanoma keletkezésében csak az Akt3-nak van szerepe.

Új gyógymód lehetősége

A vizsgálatok során egy új, az utóbbi években felfedezett módszert alkalmaztak az Akt3 fehérje mennyiségének csökkentésére a daganatsejtekben. A géneket nagyon speciálisan lehet gátolni ún. RNS-interferencia segítségével, ahol rövid nukleotid-szakaszoknak a sejtbe történő bevitele azt eredményezi, hogy az adott génről nem képződik fehérje. Ezzel párhuzamosan végeztek olyan kísérleteket is, hogy tumoros sejtekben pótolták a PTEN fehérjét. Mindkét módszer alkalmas volt arra, hogy gátolja a melanoma-sejtek túlélését, és akadályozza a tumor szétterjedését. Robertson kutatócsoportja már nem csak sejtvonalakon, hanem egereken is végzett kísérleteket és ott is bizonyította, hogy az Akt3 fehérje gátlása, illetve a PTEN fehérje pótlása a sejtben megállította a tumor terjedését.

A kutatásoknak köszönhetően a daganatterápiában jobb eredmények érhetők el a jövőben, amennyiben a gyógyszeres kezelések hatékonyságát fokozni tudják. Az eredmények alapján talán olyan új gyógymódot tudnak kifejleszteni, amely akár akkor is segíthet, ha a melanoma már áttéteket képzett a szervezetben.

Jó tanácsok

Minden olyan esetben, amikor egy festékes anyajegy alakja, színe, felszíne megváltozik, orvoshoz kell fordulni. Konkrétan arra kell odafigyelni, ha az anyajegy megnő, szélei szabálytalanná válnak, az anyajegy színe megváltozik, különböző színű területek váltakoznak rajta, a bőrfelszínből kiemelkedik, vagy kifekélyesedik és vérezni kezd. A megelőzés szempontjából fontos, hogy óvjuk a bőrt a túlzott napsugárzástól - a természetestől és a mesterségestől egyaránt -, és használjunk napkrémet.

Bodrogi Lilla