Vágólapra másolva!
Az aktív zajcsökkentés elvét 1933-ban szabadalmaztatta egy berlini feltaláló, Paul Lueg. Maga az ötlet zseniális: a zavaró zajok elcsendesítésére alkalmas az interferencia jelenség. A hanghullámok ugyanis kiolthatók, ha ugyanolyan frekvenciájú, de ellentétes irányú hullámokkal találkoznak.
Vágólapra másolva!

A megszüntetendő zajt megfelelő berendezéssel vissza kell játszani a keletkezés helyére, s a hulláminterferencia következtében megszületik az áhított csend. Az egyszerű elv gyakorlati alkalmazása azonban nem könnyű feladat, mégis ettől várják a repülőgépek hajtóművének lecsendesítését. A Berlini Légi- és Űrforgalmi kutatóközpont kutatói előrehaladott kísérleteket végeznek a hatóművek zajának csökkentésére. Megfelelő mikrofonokkal felveszik a hajtómű hangját, majd hangszórókkal visszasugározzák a rotorba. A kísérlet eredményeként a zajszínt valóban lényegesen csökkent. De a repülőgépek hajtóműjének mérete mehezíti a megoldást: sok és nehéz hangszóróra lenne szükség, ami viszont sok helyet foglal.

A kutatók piezoelektromos-kerámialapkák elektromos rezegtetésével megoldást találtak a problémára. Az interferencia jelenség ebben az esetben is működik, és sok apró piezo-kerámia elemet beépíthetnek a kívánt hatás eléréséhez. Wolfgang Neise, a Berlini Légi- és Űrforgalmi Kutatóközpont projektvezetője szerint azonban még nem értek célba. A piezo-kerámiák élettartama még ne elég hosszú és ezért elég kétséges, hogy a hajtóművek által keltett terhelésnek hosszabb időn keresztül ellen tudnak állni.

További részleteket a Delta május 30-án, vasárnap 14.10-kor kezdődő adásából tudhat meg.