Páratlan vasúttörténeti kiállítás a Champs-Élysées-n

Vágólapra másolva!
Az SNCF francia államvasutak a francia főváros fényes sugárútján sínre állított páratlan vonatkiállítással ünnepli születésének 150. évfordulóját.
Vágólapra másolva!

Forrás: ORIGOA "Vonat-főváros" címet viselő, június 15-éig tartó egy hónapos vasúttörténelmi látványosság a három kilométeres Champs-Élysées Concorde térről induló alsó sétányának a Rond-Point köröndig húzódó két oldalán látható.

A Szajna felőli oldalon egymás mögött sorakoznak az első francia gyártmányú gőzmozdonytól a Párizs-London útvonalat idén ősztől 2 óra 35 perc alatt végigszáguldó legújabb Eurostar TGV szuperexpressig megalkotott vonatnemzedékek nevezetes példányai. A szemközti oldalon méretes, függőleges üvegtárlókban pompás makettek, a francia Alstom konstruktőrrel együttműködő és a rendezvény finanszírozásában is részt vállaló német Siemens, a kanadai Bombardier és a hazai cég alkotásainak kicsinyített másait mutatják be. Vasutas videojátékok, filmvetítések szórakoztatják a közönséget.

A szervezők mintegy ötmillió nézőre számítanak, s valószínűleg nem értékelik túl a várható érdeklődést. A szombaton megnyílt kiállításon a legtöbb látogatót Marc Seguin konstruktőr 1829-ben forgalomba állított gőzmozdonya nyűgözi le. A St. Étienne-Lyon útvonalon hajdan közlekedő lokomotív klasszikus szépsége nosztalgikus hangulatot kelt. Nem kisebb a sikere az AllGard Buddicom 1844-es gőzmozdonyának, amely 60 kilométer/óra sebességig vitte, és az 1852-es Cramptonnak, amely óránkénti 144 kilométeres teljesítményével a "második császárság TGV-je" elismerő címet érdemelte ki az utókortól. (III. Napóleon pár évvel beindítása után dekrétumban korlátozta 120 km/órára a maximális sebességet.)

A büszke császári címert viseli oldalán az uralkodó hadsegédei számára készített "train imperial" fekete utazókocsija. Nem sokkal mögötte az első villanyvonat mozdonya vesztegel, amely vasutaskörökben furcsa formája miatt a "vasaló" becenevet érdemelte ki.

Közszemlére tették az utolsónak Charles de Gaulle tábornok által igénybe vett "elnöki kocsit" is, amelyről a tájékoztató elmeséli, hogy amikor a nyurga államférfi birtokba vette, a hálókocsi fekhelyét 20 centiméterrel meg kellett hosszabbítani. A legendás Orient-Express egyik elegáns Pullmann-kocsija is megcsodálható. A vasúttörténetben és a klasszikus detektívregény műfajában egyaránt nyomot hagyó - Párizs-Isztambul vonalon közlekedő - híres járatot alig két éve szüntették meg.

Rengeteg csodálója akad a BB 9004 jelzésű villanyvonatnak, amely 1955-ben 331 km/óra sebességgel olyan világrekordot ért el, amelyet csak 26 év után, a TGV szupergyorsvonat tudott túlszárnyalni. A világrekorder lokomotív versenyen kívüli napokon azért nem léphette túl az 140 km-es óránkénti átlagot.

A legújabb vonatszépségek között az 1999-es évjáratú Autorail TER a legidősebb, amely a régiók közötti relációban biztosítja az utasforgalmat, a 2001-2002-ben forgalomba állított, nyújtott orrú gyorsvonatok sorát pedig az óránkénti 300 km/órás utazósebességgel közlekedő TGV egyik legújabb motorkocsija zárja le. A 2003 őszén felavatandó legújabb TGV belső berendezését a hírneves divatkreátor, Christian Lacroix tervezte.

A rendezvény legszenzációsabb eseményének a június 1-jére kitűzött champs-élysées-i vonatozás ígérkezik. Ezen a napon (az előző éjszaka lefektetett 1,5 kilométeres sínpáron) a Concorde tértől a Párizs főútvonalába torkolló Georges V. avenue-ig lehet vasúton eljutni. A kivételes napon kitiltják a gépkocsikat a kétszer négysávos sugárútról, a vonatok és a gyalogosok veszik birtokukba az úttestet.

A Párizs szívébe - nem éppen könnyű manőverek árán - felszállított kiállítási darabokat a születésnapi ünnepségsorozat után visszaviszik a Mulhouse-ban lévő vonatmúzeumba.