Egyre veszélyesebb az Etna

Szicília szigetének vulkánja, az Etna az elkövetkező években "gyakrabban és nagyobb erővel törhet ki, mint ahogyan azt eddig megszokták" - figyelmezetett Domenico Patane olasz vulkanológus a Science című amerikai tudományos folyóirat legújabb számában.

"Robbanásveszélyes évtized áll az Etna előtt" - nyilatkozta Patane. Az Etna (Mangibello) Európa legmagasabb - 3263 méteres - működő vulkánja Szicília észak-keleti részén. Kr.e. 475-től napjainkig több mint 400 kitörését jegyezték fel. Az eddigi legnagyobb kitörése 1669-ben volt.

A Patane vezette kutatócsoport több mint 600 földrengést figyelt meg a vulkán körzetében 1994 és 2001 között. Az újabb adatok azt bizonyítják, hogy néhány év óta számos alkalommal tör fel folyékony magma veszélytelen rétegekből a felszín felé. A megfigyelések óta mindössze három kilométer mélységben, léggömbhöz hasonlóan fúvódik fel a magma, ez az oka annak, hogy a hegy 1998 óta ismételten parázsló kőzetet lövellt a felszínre.

Az Etnát eddig olyan szelíd vulkánként tartották számon, amely idejében előre jelzi kitöréseit. Ez is megváltozhat azonban - figyelmezetnek a tanulmány szerzői: az újabb kitörések hirtelen és nagy erővel következhetnek majd be.

Az Etna legutolsó kitörése, mint arról korábban beszámoltunk, 2002. október végétől 2003. január végéig tartott.