Vágólapra másolva!
Befejezte munkáját az a tengeralattjáró, amely az elsüllyedt tankhajó repedéseit volt hivatott kijavítani. A Nautile-on dolgozó szakemberek azt állítják, ezzel a szivárgás 99%-át megszüntették. Hogyan tovább?
Vágólapra másolva!

A French Research Institute for Exploitation of the Sea (IFREMER) Nautile elnevezésű mini-tengeralattjárója február 3-án, hétfőn befejezte 18 merülésből álló munkáját. Mint arról korábban beszámoltunk, 2002 decemberében, az olajszállító tanker elsüllyedése után egy hónappal a francia kutató búvárhajó, a Nautile vaslappal zárt el egy a tankhajón keletkezett rést. A módszer sikeresnek bizonyult, így a Nautile több merülés során "foltozta be" az Atlanti-óceán fenekén, 3,5 kilométeres mélységben fekvő hajóroncs repedéseit.

Forrás: GreenfoA Prestige 2002 novemberében Spanyolország északnyugati partjainál sérült meg egy viharban, s ezt követően vontatták 200 kilométerrel beljebb a nyílt vizekre, ahol elsüllyedt. A belőle kiszivárgó nyersolaj eddig több száz kilométer hosszan szennyezte be a spanyol partokat.

Az elvégzett javítások eredményeképpen a Prestige roncsaiból szivárgó olaj a várakozások szerint kevesebb mint napi egy tonnára csökken majd - nyilatkozta Bruno Barnouin, az IFREMER szóvivője. A Nautile munkája nélkül ez a mennyiség a napi 100 tonnát is meghaladná. Az eljárást finanszírozó spanyol kormány hamarosan ellenőrzi a tengeralattjáró által végzett javításokat.

Tömítések és fémgolyók

A Nautile 2002. december 16-án merült le először. Legénysége robotkarok segítségével a Prestige-en keletkezett mintegy húsz repedést javította ki. Mivel a repedések, így a szivárgás körülményei igen változatos képet mutattak, a műveletek során különféle eljárásokra volt szükség. Egyes helyeken fémtömítést helyeztek a repedésre, s ezt súlyokkal rögzítették. Máshol fémgolyókkal tömítettek el egy olajat szivárogtató csövet. A "foltozás" maximum 40 évig tart majd ki, állítja Bruno Barnouin, hozzátéve, hogy ennél lényegesen hamarabb is tönkremehet.

Forrás: Greenfo
A Nautile vízrebocsátása

"Ez csak az első lépés a kívánatos irányba" - véli Simon Cripps, a World Wildlife Fund (WWF) nemzetközi tengerkutatási programjának vezetője, aki felhívja a figyelmet rá, hogy "napi egy tonna szivárgó olaj is súlyos ökológiai problémákat okoz". A spanyol kormánynak mindent el kell követnie, hogy a roncsban rekedt olajat mihamarabb kiszivattyúzzák onnan. "Ez az egyetlen megoldás" - hívja föl a figyelmet a nemzetközi környezetvédő.

Mind ez idáig a szakemberek szerint 17-20 ezer tonna mérgező olaj ömlött a Prestige-ből a tengerbe, s időzített bombaként mintegy 60 ezer tonna még mindig a roncsban van. A spanyol hatóságok most a hasonló mentésekre specializálódott holland Smit cég ajánlatát fontolgatják: fúrjanak egy lyukat a Prestige-en és ezen keresztül szivattyúzzák ki a bent rekedt olajat. A spanyol kormány döntése február 15-ére várható.