Mozgolódó tűzhányók

Amerikai kutatók legnagyobb megdöbbenésükre négy, eddig szunnyadónak tartott vulkánt találtak aktívnak Dél-Amerikában - olvasható a BBC beszámolójában.
Forrás: cricyt.edu
A Közép-Andok vonulatai

A Föld vulkánjainak működését műholdas felvételek segítségével rendszeresen figyelik. A kutatók most az Andokban található mintegy kilencszáz dél-amerikai tűzhányó működésének intenzitását vették górcső alá. Különböző időpontokban műholdas felvételeket készítettek az említett területekről, és a kapott képeket összevetették.

Mark Simons professzor, a California Institute of Technology munkatársa elmondása szerint hihetetlen, sőt ijesztő volt, amit láttak. "Úgy látszik, a Föld legtöbb vulkánjának aktivitási szintjéről valójában sejtésünk sincs" - mondta Simons. "Az Andok-béli felfedezés csak erősíti azt az igényt, hogy szükséges lenne egy a Föld összes tűzhányójának működését számba vevő, helyes adatokat tartalmazó 'összeírásra'."

Vulkánok, vulkánkitörésekhttp://vizsla.origo.hu/static/kultura,_muveszet,_tarsadalom/tarsadalom,_tarsadalmi_kerdesek/kornyezeti_katasztrofak/vulkanok,_vulkankitoresek/

A váratlan dél-amerikai felfedezés mindenesetre arra enged következtetni, hogy a világon számos inaktívnak tartott tűzhányóról derülhet ki: valójában nagyon is működik. Az aktivitás természetesen csupán annyit tesz, hogy a felszín alatt mozgás figyelhető meg, s nem jelenti feltétlenül azt, hogy a vulkán bármikor kitörhet.

A kutatók azt remélik, a műholdas technológia segítségével egyszer majd képesek lesznek arra, hogy földrengés vagy vulkánkitörés esetén meghatározzák a leginkább érintett területeket, s ezzel segítsék a mentési munkálatokat.